
Duurzaamheid dringt langzaam maar zeker door in de bestuurskamers van Nederlandse ondernemingen. Bestuurders worden door belanghebbenden en belangstellenden steeds vaker aangesproken op hun duurzaamheidsagenda. Hoewel bij duurzaamheid in eerste instantie wordt gedacht aan milieu en klimaat, strekt het thema zich uit tot in alle facetten van de bedrijfsvoering die gevolgen hebben voor de omgeving, van IT tot HR en innovatie. Duurzaamheid moet niet alleen als een risico worden gezien, maar vooral als een kans op nieuwe markten en ontwikkelingen. Om duurzaamheid stevig in de strategie van ondernemingen te verankeren moet er sprake zijn van een duidelijke toegevoegde waarde: van winst voor de onderneming en winst op het gebied van duurzaamheid. Ondernemingen die vooroplopen in deze ontwikkeling, hebben een voorsprong op de concurrentie. Financieel medewerkers, managers en adviseurs wordt in deze e-learning een plan van aanpak geboden om deze transitie vorm te geven.
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus bent u in staat om:
- de belangrijkste redenen voor een organisatie om een duurzaamheidsverslag of maatschappelijke verslag uit te brengen te benoemen;
- de doelstelling van duurzaamheidsverslaggeving of maatschappelijke verslaggeving te benoemen;
- een omschrijving te geven van duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen;
- de belangrijkste voorschriften op het gebied van duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen te benoemen;
- de te volgen stappen om succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen te implementeren te benoemen en toe te lichten;
- succesfactoren voor het implementeren van duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen te noemen;
- de te volgen stappen en te stellen kwaliteitseisen aan het opstellen van een duurzaamheidsverslag te benoemen en toe te lichten;
- de mogelijke rol van de externe accountant op het gebied van informatie, controle en verslaggeving toe te lichten.