
Strategisch denken betekent het maken van plannen voor de lange termijn. Veel ondernemingen maken daar onvoldoende tijd voor vrij, omdat de drukte van alledag vaak overheerst. Dit is een valkuil voor ondernemingen die over tien jaar nog willen bestaan. Daarom is het belangrijk dat ondernemingen tijd vrij maken om na te denken over wat zij willen bereiken. Daarbij spelen de eigen competenties en de omgevingsfactoren een belangrijke rol. Vooral de invloed van de omgeving wordt nog wel eens onderschat. Soms uit onbekendheid, soms uit angst om deze tegemoet te treden. Terwijl informatie over de omgeving een belangrijke bijdrage kan leveren aan een betere koersbepaling. Door kennis verder te ontwikkelen en externe informatie te verzamelen kan de financiële functie aan de verwachtingen blijven voldoen. Door deze cursus krijgt u inzicht in de wijze waarop een onderneming aan de vereiste externe informatie kan komen.
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus bent u in staat om:
- het belang van strategisch-tactische informatie voor het functioneren en het voortbestaan van organisaties te geven;
- de belangrijkste informatiebehoeften uit de macro- en micro-omgeving te benoemen;
- de belangrijkste informatiebronnen voor maatschappelijke ontwikkelingen, ontwikkelingen in de branche, ontwikkelingen bij de concurrentie en informatie over klanten te benoemen en toe te lichten;
- de voor- en nadelen van het zelf uitvoeren van marktonderzoek, samenwerken met een extern bureau of onderzoek uitbesteden te benoemen;
- het hoe en waarom van het opstellen van een briefing bij het uitbesteden van marktonderzoek toe te lichten;
- een stappenplan voor het uitvoeren van bureauonderzoek op te stellen en uit te voeren;
- te benoemen welke factoren, als het bureauonderzoek is afgerond, moeten worden beoordeeld om te bepalen of aanvullend onderzoek nodig is;
- de belangrijkste factoren bij het kiezen van informatiebronnen te benoemen en toe te lichten;
- de belangrijkste criteria om de betrouwbaarheid en de validiteit van gevonden secundaire informatie te beoordelen te benoemen.