
Koninklijke FrieslandCampina N.V. heeft in H1 2017 een netto-omzetstijging 10,7 gerealiseerd. De omzet bedraagt momenteel 6,1 miljard euro. De winst steeg met 1,3 procent naar 162 miljoen euro.
De groei van de netto-omzet komt voort uit de stijging van de verkoopprijzen en de acquisitie van het Pakistaanse Engro Foods. Een afnemend aanbod van boterproducten zorgden voor de sterkste prijsstijgingen wereldwijd. Daarnaast nam de pro forma melkprijs voor de leden-melkveehouders toe met 26,9 procent naar 38,37 euro per 100 kilo melk.
Zie ook: Duitsers nemen Uniekaas over
CEO Roelof Joosten wist de hogere interimprijzen in FrieslandCampina’s voordeel te benutten. ‘De melkprijs voor de leden-melkveehouders heeft zich dit jaar hersteld na een aantal tegenvallende jaren. De hogere verkoopprijzen van vooral boter en kaas liggen hieraan ten grondslag. We zijn er in West-Europa goed in geslaagd de hogere garantieprijs door te berekenen in de verkoopprijzen. Dat zie je terug in de stijging van de omzet.’ De interimuitkering voor de leden-melkveehouders bedraagt 1,17 euro per 100 kilo melk.
Stabiele winst
De winst over het eerste halfjaar 2017 is gestegen met 1,3 procent tot 162 miljoen euro door het sterke herstel van de verkoopprijzen van boter en kaas. Van de winst is 128 miljoen euro beschikbaar voor de aandeelhouder en verstrekker van de coöperatieve lening en houders van ledenobligaties.
Negatieve effecten FrieslandCampina zonder Pakistan
Valuta-effecten hadden daarentegen een negatief effect van 53 miljoen euro op de netto-omzet. Zonder de acquisitie uit Pakistan meegerekende is het volume van producten met hogere toegevoegde waarde gedaald met 1,6 procent. Het volume van basisproducten is gestegen met 1,2 procent. Op de netto-omzet gaf dit een negatief mix-effect van -1,0 procent. Het zuivelbedrijf spreekt geen concrete verwachting uit ten aanzien van het resultaat over het gehele jaar 2017.