
Ondernemingen moeten sterker dan voorheen rekening houden met de wensen en mogelijke kritiek van uiteenlopende groepen belanghebbenden. In deze cursus wordt een stappenplan gepresenteerd en toegelicht door middel waarvan een organisatie maatschappelijk verantwoord ondernemen duurzaam en succesvol kan implementeren en uitvoeren. Daarbij wordt de rol van de controller als sparring partner van het management uitgewerkt. Daarnaast wordt toegelicht welke tools voor elke stap van het stappenplan beschikbaar zijn, zodat een organisatie daadwerkelijk aan de slag kan met maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus kunt u:
- de drie dimensies waarop waardecreatie op lange termijn is gericht benoemen en toelichten;
- het verschil tussen de beurswaarde en de balanswaarde van ondernemingen verklaren;
- een stappenplan voor het implementeren en uitvoeren van maatschappelijk verantwoord ondernemen opzetten en uitwerken;
- de belangrijkste uitdagingen voor de controller op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen benoemen en toelichten;
- de belangrijkste kernthema’s en een aantal issues op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen benoemen;
- de belangrijkste valkuilen voor het uiteindelijk niet realiseren van de beoogde doelstellingen op het gebied van MVO benoemen.