
Bij deze cursus staat de optimalisatie van een ICT-serviceketen centraal. In grote organisaties doorlopen ICT-projecten een keten van processen. Dit zijn processen om de gewenste ICT te bepalen, ze te ontwerpen en te ontwikkelen, ze naar productie over te brengen en ze dag in, dag uit te exploiteren. De ICT-serviceketen wordt gemodelleerd en vervolgens wordt gekeken hoe men deze keten kan optimaliseren. Dit optimaliseren kan door het optimaliseren van één individueel proces of van de interface tussen processen. Het kan ook door vanuit het ketenperspectief te kijken en systematisch steeds het zwakste proces te nemen om te verbeteren.
Leerdoelen
Na het volgen van de cursus kunt u aangeven, hoe men ICT-serviceketens modelleert en op welke wijze men deze optimaliseert. Men leert:
- hoe men op operationeel niveau een ICT-serviceketen modelleert;
- hoe men de uitdagingen herkent waarbij men bij het werken met ketens te maken kan krijgen;
- hoe men ICT-serviceketens systematisch kan optimaliseren;
- kritisch te kijken naar modelempirie op het terrein van ICT-serviceketens.