
C-level-managers en directieleden hebben grote moeite om incassokosten te beheersen. Zij benutten echter mondjesmaat de mogelijkheden die data bieden. Slechts een kwart gebruikt data om incassorisico’s in kaart te brengen.
Veel C-level-managers en directieleden kampen met stijgende incassokosten. Ruim 40 procent ziet een stijging van de kosten, blijkt uit onderzoek van Experian. Niet veel meer dan een kwart (27 procent) gebruikt data en analytics om incassorisico’s te beperken. Inzicht in klantgegevens en -gedrag zouden incassokosten juist kunnen drukken.
Zie ook: Overname Intrum Justitia krijgt groen licht van Brussel
Ironisch genoeg is maar liefst 90 procent van de C-level-managers en directeuren ervan overtuigd dat het gebrek aan klantdata directe consequenties heeft voor de winstgevendheid van hun organisaties. Ruim driekwart ziet klantdata als prioriteit, alhoewel dat niet blijkt uit het gebruik van analytics.
Incassokosten beperken door klantenbinding
Simon van Noort, Head of Commercial Strategy bij Experian, gelooft heilig in het nut van binding met de klant. ‘Elk klantcontact is een mogelijkheid om een relatie te versterken. Dat geldt zelfs als omstandigheden minder prettig zijn, zoals bij schuldinning. Afhankelijk van hun vermogen om klantomstandigheden te begrijpen, kunnen organisaties dit proces effectief benaderen.’