
Ondernemers en bestuurders starten activiteiten die zij kansrijk achten om daar voordelen uit te behalen. Door bedrijfsactiviteiten te beginnen of over te nemen, hebben zij te maken met risico’s. Goed georganiseerde interne beheersing is nodig om de verwachtingen van belangrijke stakeholders te kunnen managen. In de cursus staan we stil bij het integraal en geïntegreerd organiseren van passende interne beheersing. We kijken naar de voordelen en de weerstanden, naar de praktische stappen die gezet kunnen worden en afwegingen die gemaakt moeten worden. Daarbij wordt duidelijk dat staffuncties een grote bijdrage kunnen leveren bij het adequaat inrichten van de primaire processen en het vaststellen van de effectieve werking ervan. Dat vereist dat zij leren denken vanuit het perspectief van de lijnmanagers. Die laatsten zijn verantwoordelijk voor de bedrijfsprocessen waarmee hun organisatie waarde realiseert voor de stakeholders. Bij veel organisaties lijkt er nog de nodige waardevolle corvee op hoog niveau te doen. Een belangrijk aandachtspunt daarbij blijkt het goed regelen van de regie over de voorgestelde verbetercyclus. Het proces van het gezamenlijk optimaliseren van de primaire processen kan daarbij de interne samenwerking een stuk aangenamer maken.
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus bent u in staat om:
- de randvoorwaarden voor- en nadelen van effectieve organisatiebrede interne beheersing aan te geven;
- de balans tussen zelforganisatie en sturing te benoemen in de context van de relatie hoofdkantoor-werkmaatschappijen;
- aan de hand van een concreet stappenplan de situatie binnen uw eigen organisatie te analyseren en verbeteringen te prioriteren;
- te duiden waarom ondernemers, bestuurders en managers er in de praktijk maar beperkt aan toe komen om interne beheersing goed te regelen;
- de betekenis van een goede organisatiecultuur uit te leggen die vereist is om passende interne beheersing te kunnen realiseren.