
De toenemende complexiteit van de wereld waarin we leven en werken maakt dat informatie een belangrijk onderdeel is van ons dagelijkse functioneren. Daarbij kan onderscheid worden gemaakt tussen interne en externe informatie. Interne informatie is informatie die vanuit een organisatie ter beschikking staat. Externe informatie geeft een organisatie de mogelijkheid om proactief in plaats van reactief om te gaan met marktontwikkelingen. In onderzoek in de Verenigde Staten is vastgesteld dat bij organisaties die vooroplopen in het gebruik van informatietechnologie, externe informatie het belangrijkst is geworden. Verwacht wordt dat externe informatie, waarvan social media een belangrijk onderdeel uitmaken, de komende jaren een nog belangrijkere rol. In deze cursus wordt een aanpak gepresenteerd om een geïntegreerde strategie op het gebied van social media te ontwikkelen en te implementeren om zodoende voor de organisatie geschikte communicatiemiddelen te selecteren, te benutten en op een strategische en structurele manier in de bestaande organisatieprocessen te integreren om daar optimaal van te profiteren en deze effectief te beheersen.
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus bent u in staat om:
- een omschrijving van het begrip social media te geven;
- terminologie op het gebied van social media, zoals buzz monitoring, blogging, crowd sourcing en wiki, te duiden;
- verschillende strategische mogelijkheden voor het inzetten van social media te benoemen;
- te beschrijven op welke wijze een strategie op het gebied van social media kan worden ontwikkeld en geïmplementeerd;
- de belangrijkste voordelen van het integreren van een strategie op het gebied van social media met de marketing- en communicatiestrategie te benoemen.