
De omzet van Takeaway.com is in het eerste halfjaar van 2017 met 53 procent gegroeid. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl kampt echter ook met een oplopend verlies.
Het verlies liep in H1 2017 op tot 28,1 miljoen euro van 11,5 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal bestellingen groeide met 43 procent tot 32 miljoen, waardoor Takeaway.com zijn positie versterkte in zijn vijf grootste markten Nederland, Duitsland, Polen, België en Oostenrijk. De omzet groeide met 53 procent tot 77,4 miljoen euro.
Zie ook: Thuisbezorgd.nl neemt Just Eat over: ‘Er is geen ruimte voor heel veel kleine spelers’
Oprichter en CEO Jitse Groen is er ‘heilig van overtuigd’ dat alleen belangrijke marktleiderposities in grote voedingsleveranciersmarkten hoge en duurzame EBITDA-niveaus zullen genereren. ‘Het is daarom van het grootste belang om onze reeds aanzienlijk marktposities, vooral in Duitsland en Polen, op dezelfde schaal als onze Nederlandse activiteiten te laten groeien, waar we een dergelijke winstgevendheid hebben aangetoond.’
Het nettoverlies valt volgens Groen te wijten aan forse investeringen. ‘De snelle groei van Scoober vereist ook versnelde investeringen. We verwachten dat de absolute verliezen minder worden, in lijn met onze doelstellingen op middellange termijn. Het is belangrijk om te begrijpen dat de omzetgroei de belangrijkste factor zal zijn voor margeverbetering, in plaats van een vertraging van onze beleggingen.’
Takeaway.com blijft in rode cijfers
Takeaway mikt ook voor de middellange termijn op omzetgroei die de ordergroei overtreft. Daarbij verwacht Takeaway ook over het hele jaar nog rode cijfers te schrijven. Het verlies moet daarna wel steeds kleiner worden.