
De discussie rond de AVG wordt steeds urgenter. Persoonsgegevens zijn een goudmijn voor organisaties. Moet het digitale goud achter slot en grendel door de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming? Er is immers geen ruimte meer voor fouten. Hoe zorgt u als CFO ervoor dat u de privacy van uw werknemers én uw organisatie waarborgt?
De noodklok luidt, de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) nadert. De doemscenario’s van de AVG flitsen voorbij. TU Delft-hoogleraar Ethiek & Techniek Jeroen van den Hoven legt in gesprek met SalarisNet de verantwoordelijkheid bij bijvoorbeeld de CFO zelf. ‘Het is aan professionals om op basis van hun eigen verantwoordelijkheid en creativiteit antwoorden te geven.’
Zie ook: ‘De bewustwording van GDPR vereist eerst een paar grote ongelukken’
‘Er is heel veel zelfwerkzaamheid en verantwoordelijkheid aan professionals overgelaten in dat framework,’ vervolgt Van den Hoven. Ik hoop. dat het ook de CFO niet heel erg onbekend in de oren klinkt.’
Knelpunten in AVG
De AVG gaat uit van aspecten zoals informed consent en doelbinding, de beperking van het gebruik van data. Moeilijke vragen volgens Van den Hoven. ‘Dat is natuurlijk heel lastig. We leven in de tijd van big data. Dan is het heel ingewikkeld om van tevoren te zeggen waarvoor je data gaat gebruiken. Dat zal een behoorlijk grote klus worden. Dat zijn geen triviale problemen. Daar heb ik ook niet meteen een antwoord op. Dat zijn knelpunten die in de nieuwe wetgeving ingebakken zitten.’
‘We houden nog steeds vast aan de oude idealen die het heel lastig hebben. Het is vergelijkbaar met het beschermen van intellectueel eigendom in een wereld waarin iedereen alles van elkaar kopieert en downloadt. Dat staat op gespannen voet met elkaar.’
Vertrouwen op goedheid
De angstgeluiden komen voort uit een immens gebrek aan awareness. Senior finance professionals lopen met angstzweet op hun rug. ‘Die angst komt voort uit het feit “Hebben we het wel goed geregeld, zijn we wel in control? In compliance? Enorme boetes?”. Dat is de angst. Vertrouwen is heel belangrijk. Soms doe je iets fout en de mensen die je vertrouwen, weten dat je het fout hebt gedaan. De mensen hoeven dan niet per se het vertrouwen in je te verliezen. Als ze er maar van overtuigd zijn dat je naar eer en geweten je best hebt gedaan om het goed te doen.’
Rechtvaardigheid AVG
Kwaadwillenden worden volgens de hoogleraar onherroepelijk gestraft. ‘Je hebt een heel ander gesprek als je hebt geprobeerd de zaak onder het kleed te schuiven. Dat hebben mensen haarfijn door. Er is geen betere manier om eerlijk te lijken dan eerlijk te zijn. Vertrouwen is belangrijk voor je relatie met je burgers, met je klanten. Wie dan ook. Wees actief in het exploreren van hoe je het zo goed mogelijk kunt doen. Documenteer dat en communiceer dat effectief.’
Uur U
Van den Hoven denkt dat het braafste jongetje of meisje willen zijn in ieder geval deze keer loont. ‘Je moet laten zien dat je dit van tevoren aanpakt. Dit soort congressen zijn een goed begin. Je gaat niet zitten wachten. Het is ook rijkelijk laat, want je had het ook anderhalf jaar geleden kunnen doen. Nu zie je op verschillende plaatsen paniek. Mensen denken “Oh jee, het is vijf voor twaalf”. Naarmate mensen dichter bij het uur U komen, raken er meer mensen in paniek.’