
Eumedion komt op de proppen met een gedragscode voor aandeelhouders. De beleggerskoepel wil vooral dat pensioenfondsen, verzekeraars en vermogensbeheerders beter verantwoording afleggen aan hun deelnemers en klanten.
Pensioenfondsen, verzekeraars en vermogensbeheerders hebben een conceptgedragscode opgesteld die uiting geeft aan hun opstelling als betrokken en verantwoord aandeelhouder bij Nederlandse beursondernemingen. Toepassing van de codeprincipes door institutionele beleggers zal bijdragen aan duurzame, lange termijn waardecreatie van de ondernemingen waarin wordt belegd en daarmee ook aan de lange-termijn rendementen van de beleggingsportefeuille. Een moeizame relatie à la AkzoNobel en Eliiott Advisors moet daarmee worden voorkomen. Dat staat in de nieuwe gedragscode voor institutionele beleggers van beleggerskoepel Eumedion.
Zie ook: AkzoNobel, Philips en Hudson’s Bay: activistische aandeelhouders zijn op dreef
Het geïnformeerd stemmen door institutionele beleggers is een van de speerpunten van de gedragscode. De bereidheid om een constructieve dialoog met de Nederlandse beursondernemingen, met medeaandeelhouders en met andere stakeholders te voeren, geniet tevens de prioriteit. Dat geldt tevens voor transparantie over het stem- en engagementbeleid, over de uitvoering en over de aandelenbelangen die worden aangehouden.
Via de code kunnen pensioenfondsen, verzekeraars en vermogensbeheerders aan hun deelnemers en klanten ook beter verantwoording afleggen over de wijze waarop zij via de uitoefening van hun aandeelhoudersrechten hebben bijgedragen aan de bescherming van de waarde van de beleggingsportefeuille. Alle Nederlandse pensioenfondsen, verzekeraars en vermogensbeheerders krijgen een uitnodiging om de code te ondertekenen.
De 11 principes voor aandeelhouders
1. Beleggers hebben een beleid waarin ze beschrijven hoe ze betrokken en verantwoord aandeelhouderschap in hun beleggingen integreren. Het beleid moet gericht zijn op behoud en duurzame vergroting van waarde op de lange termijn.
2. Onderdelen als de strategie, het langetermijnbeleid en risico’s van bedrijven moeten prioriteiten zijn voor aandeelhouders.
3. Aandeelhouders moeten bereid zijn actie te ondernemen, na dialoog, als er zaken zijn waarover een aanhoudend verschil van inzicht bestaat.
4. Aandeelhouders en vermogensbeheerders werken samen indien mogelijk en gewenst.
5. Aandeelhouders onderhouden contacten met andere stakeholders, zoals ondernemingsraden en toeleveranciers, indien gewenst.
6. Aandeelhouders identificeren huidige en potentiële belangenverstrengelingen en zijn bereid deze kwesties op te lossen.
7. Aandeelhouders zijn op de hoogte en gebruiken geïnformeerd hun stemrecht met kennis van zaken. Ze publiceren hun stemgedrag per bedrijf en per agendapunt. Bij een tegenstem moeten ze bereid zijn het bestuur toe te lichten.
8. Aandeelhouders moeten het bestuur vooraf op de hoogte brengen als zij gebruikmaken van hun recht om een bijzondere aandeelhoudersvergadering bijeen te roepen of een agendapunt te agenderen.
9. De aandeelhouder moet aanwezig zijn bij de AVA ( zoals genoemd bij punt 8) en bereid zijn vragen te beantwoorden.
10. Aandeelhouders maken hun stembeleid openbaar. Ook moeten ze gebruik van stemadvies vermelden.
11. Aandeelhouders met een shortpositie die groter is dan de longpositie stemmen niet op aandeelhoudersvergaderingen. Aandeelhouders roepen uitgeleende aandelen terug als er gestemd wordt over controversiële zaken.