
Tony’s Factory, het bedrijf achter chocolademerk Tony’s Chocolonely, onderzoekt de mogelijkheden voor een beursgang in Amsterdam. Adviseurs van de chocolademaker onderzoeken wat de mogelijkheden van een IPO zijn.
Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer van Tony’s Chocolonely schrijft de beursgang toe aan het idealisme van het bedrijf. ‘We zijn sinds de start van Tony’s Chocolonely succesvol met het veroveren van de consumentenharten met hoge kwaliteit chocolade waarmee we laten zien dat chocolade maken anders kan, door direct samen te werken met cacaoboeren. Daar zijn we trots op, maar het brengt ons nog niet dicht genoeg bij ons uiteindelijke doel; het slaafvrij maken van de cacao-industrie.’
Zie ook: Eijgendaal (Aalberts Industries): ‘We volgen de discussies rond Unilever en AkzoNobel nauwgezet’
Tony’s Chocolonely heeft een sterk track record met een jaarlijkse groei van meer dan 50 procent. Beltman: ‘Daarop willen wij nu kapitaliseren. Zonder ook maar één concessie te willen doen aan waar Tony’s Chocolonely voor staat, ben ik ervan overtuigd dat we de kapitaalmarkt kunnen gebruiken om de volgende stap te zetten op weg naar het realiseren van onze missie.’
Volgende stap in missie Tony’s Chocolonely
Het bedrijf werd twaalf jaar geleden opgericht om het proces van chocola maken te verduurzamen, met meer aandacht voor de arbeidsomstandigheden van de cacaoboeren. Tony’s Chocolonely zegt de opbrengsten van de beursgang te willen gebruiken ‘om de volgende stap te zetten op weg naar het realiseren van onze missie’. Sinds 2011 zou de omzet zijn verdertigvoudigd.
Niet iedereen is enthousiast over de IPO van Tony’s Chocolonely
Jammer – past niet bij het karakter van jullie bedrijf.
— Sywertvan Lienden(@Sywert) 26 september 2017