
De financiële sector verandert. Traditionele businessmodellen staan onder druk, duurzaamheid is troef en fintech heerst. Jaap Koelewijn (Nyenrode) is echter weinig onder de indruk van ABN AMRO. ‘Net als tien jaar geleden is de bank een speler die onvoldoende innoveert.’
Jaap Koelewijn, hoogleraar corporate finance aan Nyenrode, ziet de Rabobank afscheid nemen van het verleden, Bunq profileren als digitale bank en ING de focus op waardevolle markten leggen. In tegenstelling tot anderen banken. ‘ABN AMRO heeft geen goed antwoord op de snelle veranderingen die de financiële wereld doormaakt. Dat is een punt van zorg voor de toekomst,’ meldt de hoogleraar in het FD.
Zie ook: ‘Innovatie bij banken stelt weinig voor? Grote onzin’
Volgens Koelewijn verliest ABN AMRO de strijd. ‘Net als tien jaar geleden is de bank een speler die onvoldoende innoveert, te weinig waarde creëert en daarmee uiteindelijk de prooi wordt voor agressieve spelers. Het is alleen veel te makkelijk om de falende strategie volledig toe te rekenen aan het management. Na de nationalisatie was er maar een vraag in het publieke debat opportuun: wanneer kunnen we de bank weer zo snel mogelijk en met zo min mogelijk verlies van de hand doen. Over de strategie werd nauwelijks gediscussieerd.’
‘Echt nonsens dat ABN AMRO geen antwoord heeft’
Bankier Peter Verhaar is het allerminst eens met de hoogleraar.
Het is echt nonsens dat @abnamro geen antwoord heeft op snelle veranderingen, en dat zegt hoogleraar Nyenrode, wat een blamage
— peterverhaar(@peterverhaar) 23 oktober 2017
Nog los daarvan weet @JaapKoelewijn dan niet dat @AA_MeesPierson veruit marktleider is op private banking, DE groeimarkt voor komende jaren
— peterverhaar(@peterverhaar) 23 oktober 2017
Banken van oude stempel: lean and mean?
De oude banken moeten ‘lean and mean’ worden. Het senior management van de oude stempel wilde te graag resultaat zien. Kostenstructuren, een exces aan fysieke hoofdkantoren en klantenverlies luiden de noodzaak tot nieuwe businessmodellen. Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management en Ondernemingsbeleid Erasmus Universiteit, hoopt dat banken hun lesje hebben geleerd. ‘Ze hebben natuurlijk heel sterk gemanaged op de korte termijn en aandeelhouderswaarde. We hebben allemaal ‘De Prooi’ van Jeroen Smit gelezen, maar het gekke is dat heel veel banken heel sterk sturen op die overhead. Die moet naar beneden, die ligt bij Nederlandse banken ook redelijk hoog, maar dat vind ik nou weer echt dat eendimensionale sturen.’