
De businessmodellen van de traditionele banken staan al langere tijd onder druk, niet in de laatste plaats door disruptieve spelers als startups. Peter Verhaar denkt dat banken hard werken aan innovatie.
Stefan Thomas, CTO van het Amerikaanse bedrijf Ripple, laakt in het FD de innovatiedrang van banken. ‘Het doel van de sector is niet het verbeteren van de klantervaring, maar om te laten zien dat er niet stilgezeten wordt. Innovatie bij de traditionele banken betekent in de praktijk vaak bitter weinig. Het huidige financiële systeem werkt heel erg in het voordeel van de grote banken.’
Zie ook: ‘Jonge bankiers moeten voorkomen dat banken de ‘next dinosaurs’ worden’
De ervaren bankier Peter Verhaar reageert onthutst op de uitlatingen van Thomas. Verhaar noemt Thomas’ opmerkingen ‘grote onzin’.
Ik vind dit soort uitspraken gratuit; geen enkel bewijs in artikel, sterker nog: ik vind het grote onzin pic.twitter.com/JxXtfBxHv8
— peterverhaar (@peterverhaar) 18 oktober 2017
Thomas heeft echter een medestander in de zogenoemde fintech-godfather Ron Suber. ‘Banken kunnen een paar honderd miljoen investeren in nieuwe techniek en iets proberen, maar ze slagen vaak niet. Dat heeft veel te maken met hoe een bank functioneert. Er zijn genoeg innovatieve mensen binnen de bank, maar er is ook zoveel dat vernieuwing vertraagt. Zolang banken op verouderde systemen werken zijn ze beter af door vernieuwing in te kopen dan zelf te ontwikkelen.’
‘Banken zijn vaak logge organisaties’
Volgens Frank van de Ven en Emeric van Waes (Deloitte) ligt het probleem in de organisatiecultuur. ‘Banken en andere financiële instellingen zijn vaak logge organisaties waar besluitvorming soms wel jaren in beslag kan nemen en startups, of jonge innovatieve millennials, vinden maar moeilijk aansluiting bij die cultuur.’
Banken van oude stempel: lean and mean?
De oude banken moeten ‘lean and mean’ worden. Het senior management van de oude stempel wilde te graag resultaat zien. Kostenstructuren, een exces aan fysieke hoofdkantoren en klantenverlies luiden de noodzaak tot nieuwe businessmodellen. Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management en Ondernemingsbeleid Erasmus Universiteit, hoopt dat banken hun lesje hebben geleerd. ‘Ze hebben natuurlijk heel sterk gemanaged op de korte termijn en aandeelhouderswaarde. We hebben allemaal ‘De Prooi’ van Jeroen Smit gelezen, maar het gekke is dat heel veel banken heel sterk sturen op die overhead. Die moet naar beneden, die ligt bij Nederlandse banken ook redelijk hoog, maar dat vind ik nou weer echt dat eendimensionale sturen.’