
Sligro en Unilever kampen met de gevolgen van het matige weer in de zomermaanden. Het slechte weer dwarsboomt vooral de ijsverkoop van het laatstgenoemde bedrijf.
Groothandelsbedrijf Sligro groeide in weliswaar Q3 2017 qua omzet ten opzichte van een jaar eerder, maar de groei was minder sterk dan in de eerste helft van dit. De omzet kwam uit op 731 miljoen euro, een jaar eerder was dat 712 miljoen euro. Bij Foodservice steeg de omzet met 4,2 procent tot 530 miljoen euro, geholpen door overnames van bijvoorbeeld Tintelingen.
Zie ook: Cijfers AkzoNobel vallen tegen, ASML overtreft verwachtingen
Voor heel 2017 verwacht Sligro een soortgelijke winst als vorig jaar. In 2016 noteerde de groothandelaar een winst van 73 miljoen euro. Het bedrijf maakt onder meer kosten voor de uitrol in België en zegt te worstelen met een hogere belastingdruk.
Unilever: Minder Ben & Jerry’s
De totale omzet van levensmiddelenconcern Unilever liep in de afgelopen drie maanden terug met 1,6 procent tot 13,2 miljard euro. De omzet pakte lager uit dan waar analisten gemiddeld op hadden gerekend. Het bedrijf maakte geen winstcijfers bekend.
Het bedrijfsonderdeel dat onder andere de in chocolade gehulde boterklompjes genaamd Magnums verkoopt, zag zijn opbrengsten met 6,7 procent krimpen. CFO Graeme Pitkethly is tegenover het ANP weinig hoopvol en verwacht op korte termijn geen verbetering van de marktomstandigheden, met name in Europa en andere ontwikkelde markten. Hij wijst wel op de groei in opkomende markten. ‘Ook houden we onze groeiverwachtingen op peil, dus dat moet de markt vertrouwen geven.’