
Financieel topman Aditya Mittal is positief over de Europese vooruitzichten van ArcelorMittal. Het beursgenoteerde staalbedrijf investeert daarom fors in digitalisering. ‘Wij zijn al sterk geautomatiseerd en in veel gevallen verbonden, maar het tempo is nieuw.’
Staalproducent ArcelorMittal blijft investeren in digitalisering, laat CFO Aditya Mittal weten. ‘2017 was een mijlpaal voor digitalisering binnen het bedrijf. Hoewel het bedrijf al een aantal jaren een digitale focus heeft, vooral op klanten, investeren wij om voorop te blijven lopen in de digitalisering van de staalindustrie.’
Zie ook: Ferry Muller (Vebego): ‘Finance, wees niet zo bescheiden’
Wim Van Gerven, CEO Business Division North, ‘Digitalisering is niet nieuw voor ArcelorMittal, commercieel of industrieel, we zetten het al jaren in om onze processen te verbeteren. Onze troeven zijn al sterk geautomatiseerd en in veel gevallen verbonden, maar het tempo is nieuw. Wij hoeven niet langer twee tot drie jaar te wachten voordat prototypes worden ontwikkeld en getest – het gebeurt binnen enkele maanden.’ Big data geldt als voornaamste stokpaardje van het bedrijf.
Centres of digital excellence
Mittal: ‘Als je onze faciliteiten bezoekt, zie je kleine clusters samenwerken, op zoek naar oplossingen. Het is behoorlijk spannend dat een staalbedrijf van deze grootte deze uitdagingen als een startup aanpakt. De meeste mensen die zich aansluiten bij de staalsector verwachten zulke kansen niet bij ArcelorMittal. Het is voor zowel bestaande als nieuwe werknemers heel erg spannend.’ Het bedrijf heeft inmiddels zogeheten centres of digital excellence in België, Frankrijk, Luxemburg, Polen en Spanje neergezet.
Pre-crisisniveau
Tegelijkertijd maakte de staalproducent bekend positief gestemd te zijn over de vooruitzichten voor de Europese staalmarkt. Mittal en consorten zien een stijgende vraag naar staal. Tijdens de bijeenkomst benadrukt de CFO het herstel van de staalsector.