
Supermarkten Jumbo bekijkt de mogelijkheden om binnen enkele jaren de Belgische markt te betreden. Topman Ton van Veen onderzoekt de strategische opties. ‘Het zou dom zijn om te denken dat wat in Nederland werkt, dat ook doet in België.’
CFO Ton van Veen denkt na over de uitbreiding naar België. ‘Het vergt heel wat voorbereiding en de juiste strategie. We gaan onze tijd nemen, maar we sluiten het zeker niet uit. In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Voor dit of komend jaar is het nog niet, we willen eerst kijken welke mogelijkheden er zijn,’ zegt Van Veen in gesprek met Gondola.
Zie ook: Monique Joosen (PLUS): ‘Als je op de cijfers wacht, ben je soms al te laat’
De cultuurverschillen zouden volgens de CFO een obstakel kunnen vormen. ‘We zijn zeer landgericht, het zou dom zijn om te denken dat wat in Nederland werkt, dat ook doet in België. In Nederland hebben we een hele specifieke situatie. We hebben nog altijd een twintigtal supermarktketens, dat is veel in vergelijking met Duitsland, Groot-Brittannië en zelfs België. De kleine supermarktketens doen hier samen hun inkopen, waardoor ze competitieve prijzen kunnen aanbieden. Dat is één aspect dat al anders is. We bekijken dat allemaal eerst zorgvuldig.’
Jumbo en La Place: make it, take it or eat it
Van Veen ziet een belangrijke toekomst weggelegd voor La Place. ‘Je ziet dat markten veel meer in elkaar overgaan, er zijn geen duidelijke grenzen meer tussen voedsel kopen of consumeren. Voedselconsumptie bestaat niet meer uit drie maaltijden per dag thuis, zoals vroeger. Het kan vandaag overal: onderweg, op het station, tijdens het winkelen. Je kan het ter plekke opeten of kant en klaar meenemen. We hebben het vandaag over de ‘share of stomach’: welk deel van de maag hebben we? We bieden onze klanten verschillende mogelijkheden aan: make it, take it or eat it. Je ziet ook dat de grenzen tussen food en non-foodwinkels vervagen. Ook die laatste bieden food aan.’