
Financiële dienstverleners zien brood in PSD2. De invoering van de nieuwe betaalwet zorgt ervoor dat de financiële sector verder kijkt dan de ’traditionele’ diensten.
Ruim 70 procent van de Nederlandse financiële dienstverleners ziet de invoering van de nieuwe Europese betaalwet PSD2 als een kans. Ruim de helft van de bedrijven is bovendien bereid om de toegang van derden tot de gegevens van klanten niet te beperken tot betaaldiensten en verder te gaan dan de regels die PSD2 voorschrijven. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse financiële dienstverleners, zoals banken, fintech’s, retailers en payment.
Zie ook: Mirabeau: PSD2-regelgeving opent strijd om digitale klantervaring
Martijn Berghuijs van KPMG Risk Consulting ziet de spelers een nieuwe wereld betreden. ‘Het lijkt erop dat de bedrijven steeds meer oog krijgen voor het concurrentievoordeel dat het nieuwe ecosysteem waarin zij moeten opereren kan opleveren. Ruim 80% vindt dat de invoering van PSD2 de overgang naar ‘open banking’ zal stimuleren.’
De dienstverleners storten zich op de klant met persoonlijke dienstverlening als USP en zien daarbij PSD2 als belangrijke troef. Berghuijs: ‘Als het gaat om het contact met klanten lopen banken het risico dat zij hun huidige monopoliepositie verliezen. De nieuwe partijen op de markt zullen zich immers gaan richten op nieuwe, innovatieve betaaldiensten voor klanten. En het scala van producten van TPP’s zal groot zijn. Van de onderzochte ondernemingen verwacht 40 procent de meeste concurrentie voor hun bedrijfsvoering van de ‘big tech platformen’, zoals Facebook, Google, Apple en Alibaba. Ruim 30 procent ziet de fintech bedrijven als de grootste dreiging en bijna 30 procent de grote banken.’
PSD2 en ‘screen-scraping’
Het gevaar van het zogenoemde ‘screen-scraping’ ligt op de loer. Berghuijs: ‘Banken zien ‘screen scraping’ als een groot gevaar. Daarom lijkt het voor de hand te liggen dat API de belangrijkste basis zal vormen voor de toegang tot de gegevens van de consument. Van de onderzochte bedrijven maakt 60% zich de grootste zorgen om het misbruik van de toestemming door de rekeninghouder voor het gebruik van zijn gegevens. Voor veel ondernemingen wordt het nog een hele uitdaging om deze toestemming op de juiste wijze en met zekerheid vast te leggen. In het traject tussen TTP en bank zal hiervoor een waterdichte oplossing gevonden moeten worden.’
In 2018 geldt de PSD2 (Payment Services Directive II). De exacte ingangsdatum is op dit moment nog niet bekend. Alle Europese banken zijn vanaf dan verplicht om bedrijven toegang te verlenen tot de betaalrekening van klanten. De klant bepaalt zelf of bedrijven toegang krijgen tot de betaalrekening(en).