
Zuivelbedrijf FrieslandCampina gaat weer investeren in Duitse merken als Landliebe, Tuffi en Frico. Een van de gevolgen van de heroriëntatie is het sluiten van de locatie in Gütersloh, waarbij 231 werknemers hun baan verliezen. ‘Een moeilijk besluit.’
FrieslandCampina gaat wederom het avontuur aan met een heroriëntatie op de Duitse markt. Managing director Jan Kruise ziet brood in Duitsland. ‘Voor het verwezenlijken van onze ambitieuze doelen zullen we in ons bedrijf investeren. Moeilijke beslissingen die het pad zullen effenen naar een voor de lange termijn succesvolle toekomst gaan we niet uit de weg. Wij zijn van plan hier te blijven.’
Zie ook: Jaska de Bakker volgt Hein Schumacher op bij FrieslandCampina
‘De Duitse markt voor zuivelproducten is gefragmenteerd,’ vervolgt Kruise. ‘Het wordt gekenmerkt door sterke concurrentie als gevolg van overcapaciteit. Wij zijn ervan overtuigd dat wij deze problemen het hoofd kunnen bieden door ons te richten op onze sterke merken en door strak consumentgericht beheer van ons productassortiment. Wij zijn het enige bedrijf dat in alle zuivelcategorieën en kanalen sterk is vertegenwoordigd en we zullen dit concurrentievoordeel gebruiken om ons als voorkeurspartner in de markt op basis van onze strategie te bewijzen.’
Binnen drie jaar winst
Investeringen in de hoofdmerken, zoals Landliebe, Tuffi en Frico, staan centraal in deze strategische heroriëntatie en bundeling van alle commerciële activiteiten in de omgeving van Düsseldorf en andere maatregelen om de winstgevendheid te vergroten. De maatregelen omvatten de sluiting van de productielocatie in Gütersloh, waar 231 werknemers bij betrokken zijn. Het zuivelbedrijf hoopt binnen drie jaar winst te draaien.
‘Sluiting Gütersloh was een moeilijk besluit’
De sluiting van de locatie in Gütersloh is een gevolg van overcapaciteit in de uiterst gefragmenteerde Duitse markt en van jarenlang verliesgevende productie van desserts voor huismerken die het grootste deel van het in Gütersloh geproduceerde volume vormt. Deze categorie wordt stopgezet, terwijl andere productlijnen naar de productielocaties in Keulen, Heilbronn en Maasdam in Nederland worden overgeplaatst. Kruise noemt het ‘een moeilijk besluit’.
FrieslandCampina: ‘Concurrerender worden in Duitsland’
FrieslandCampina stelde Jan Kruise eerder dit jaar aan om de bedrijfsprestaties in Duitsland te verbeteren. CEO Roelof Joosten zei destijds dat het zuivelbedrijf een slag wil slaan op de Duitse fast-moving consumer goods-markt. ‘Wij willen concurrerender worden. Hiervoor moeten wij ons sneller bewegen en alerter zijn op de manier waarop wij ons aan de veranderende marktvraag aanpassen.’