
Wekelijks stelt Executive Finance in ‘Wat zegt u nu?’ een reeks vragen. Deze week is het de beurt aan Jeroen Visser, CFO van Blokker Holding.
Wat is uw functie en hoe zou u uw functie omschrijven aan een kind van 5 jaar?
Ik ben CFO van Blokker Holding, de retail-onderneming waar vele bekende merken uit de winkelstraat onderdeel van zijn. Voorbeelden zijn Blokker, Xenos, Big Bazar en Intertoys. Het is een bedrijf met circa 2000 winkels in Nederland en daarbuiten. Ik ben verantwoordelijk voor het financiële reilen en zeilen van het bedrijf, maar ook voor onder andere vastgoed, supply chain en IT. Voor een kind van 5 zal ik het simpel en begrijpelijk houden: ik beheer centjes in de kassa’s van de winkels!
Wat is uw huidige gemoedstoestand?
Prima eigenlijk. Ik heb een drukke tijd gehad, maar het bedrijf heeft afgelopen jaar een goede voortgang gemaakt met de uitvoering van onze nieuwe strategische richting. Ik denk dat we, ondanks de uitdagende situatie in retail, tevreden mogen zijn met dit proces. Volgende week ga ik een paar dagen met mijn vriendin op vakantie in Thailand, dus dat is een mooi vooruitzicht.
Wat staat er in 2018 op de planning?
Wij zijn bezig met het uitrollen van onze nieuwe strategische richting waarop we ons volledig gaan focussen op de Blokker-winkels. Dat betekent dat we de rest van onze ondernemingen gaan verkopen. De afgelopen tijd hebben we Leen Bakker verkocht, recent hebben we de Intertoys-verkoop aangekondigd, en we zijn bezig met de verkoopprocessen voor zowel Xenos als Big Bazar en Maxitoys.
Daarnaast zijn we al onze holdingactiviteiten, zoals IT, vastgoed, procurement niet-handelsgoederen, kwaliteit etcetera, aan het outsourcen. Kortom, het is een zeer spannende tijd waar ik als CFO samen met een team van professionals hard en dedicated mee aan het werk ben. In 2018 moet dit zijn verdere beloop krijgen. Het is een uitdagende klus voor een finance professional. Ondertussen blijven de winkels gewoon open, en dat in een zeer uitdagende retail-omgeving waarbij de concurrentie van online steeds sneller toeneemt.
Wat is de grootste uitdaging voor uw onderneming?
Als ik me dan even focus op Blokker, de grootste uitdaging is de verandering van een klassieke retail-onderneming met alleen winkels naar een zogenaamde omnichannel retailbedrijf. Dat wil zeggen dat de klant vanuit zowel online als offline continu op eenzelfde manier door Blokker bediend kan worden. Dit is een enorme omschakeling, zowel aan de voorkant bij de winkels als aan de achterkant qua systemen als supply chain. We zijn een aardig eind op weg, maar er is ook nog veel te doen.
Wat is de grootste uitdaging in uw vakgebied?
Ons vakgebied kent vele uitdagingen, maar als ik er eentje uit mag halen op het gebied van business control… Als ik naar de ontwikkelingen binnen retail kijk, zie je de hoeveelheid beschikbare data exponentieel toenemen. Het kunnen modelleren van de klantenvraag op basis van deze beschikbare data is van uitermate groot belang. Het aantal producten dat retailers voeren stijgt enorm, zowel offline maar vooral online. De daarmee samenhangende klantdata ook (van klantentellers, kassadata tot heatmaps in de winkel en surfgedrag online). Tegenwoordig kun je dat steeds meer gaan combineren. Dit maakt dat data analytics steeds belangrijker wordt om goede besluitvorming te faciliteren.
Circa 64 procent van de hedendaagse sales in winkels kent zijn begin bij een online zoektocht door de consument. Met de juiste combinatie van data kan je bijvoorbeeld hele gerichte aanbiedingen doen aan klanten op het juiste moment met het juiste product. Daarnaast kan je tegenwoordig veel beter tracken en tracen of het marketinggeld dat je besteedt online ook daadwerkelijk leidt tot een verkoop online maar ook offline in de winkel. Alle data daarvoor zijn beschikbaar.
Nieuwe technologische ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld “machine learning” (ontwikkelingen binnen AI waarbij machines algoritmes verder leren ontwikkelen) bieden steeds meer mogelijkheden om hiermee om te gaan en verbanden te zoeken. Daar kan je dan campagnes op baseren of je kan zorgen dat de juiste hoeveelheid voorraad aanwezig is op het juiste moment op de juiste plek.
Bij Blokker en ook Nextail, onze online tak, werken we daar al steeds meer mee en de mogelijkheden zijn ongekend. Ik vind dit bij uitstek de rol van finance om hierbij op de voorgrond te staan om deze ontwikkelingen te omarmen en toe te passen. Controllers zijn van oudsher met data en getallen bezig, “Data beats opinion” in alle besluitvormingsprocessen zeggen ze weleens en daar ben ik het volledig mee eens.
Wat is het laatste juichmoment op uw werk geweest?
Nou, ‘juichmomenten’ vind ik niet zo gepast voor een bedrijf dat zo in transitie zit en waar noodzakelijke maar soms ook moeilijke besluiten moeten worden genomen. Maar ik kan wel tevreden zijn als wij na maanden hard werken met een heel team een verkoopproces tot een goed einde brengen. De laatste deal die we aangekondigd hebben vorige maand was de verkoop van Intertoys.
Wat maakt u boos?
Ik ben eigenlijk zelden boos, hoogstens teleurgesteld. Met name als mensen zich niet aan de afspraken houden en ik continue achter mensen aan moet zitten om dingen gedaan te krijgen.
Met welke vakgenoot zou u wel eens een week willen ruilen?
Wij waren vorige maand bij het hoofdkantoor van Google in Palo Alto. Wat een inspirerende omgeving, zoveel verschillende culturen die met de laatste technologische ontwikkelingen bezig zijn. Heel inspirerend. Het lijkt me super interessant om daar met de bril van de CFO naar te kijken.
Van wie heeft u het meest geleerd?
Dat moet dan wel mijn baas bij AirFrance-KLM Cargo geweest zijn, Michael Wisbrun. Hoe hij strak een organisatie in moeilijkheden aanstuurde zonder de mens kant uit het oog te verliezen en daarnaast alle stakeholders binnen Air France en KLM wist te managen, daar heb ik veel van geleerd.
Ajax of Feyenoord?
Ajax, uiteraard! In mijn jeugd woonde ik vlakbij het vroegere Ajax-stadion De Meer in Amsterdam Watergraafsmeer. Als klein jochie op de staantribune voor 10 gulden, fantastisch. En nu staat ons kantoor op 5 minuten lopen van de Amsterdam Arena. Ik kom er niet vaak, maar als ik er ben dan is de sfeer altijd weer fantastisch!
Hoe ontspant u zich?
Met mijn vriendin lekker uit eten met vrienden, goed gesprek en een goed glas wijn erbij. En ik hou enorm van sporten, tennis, fitness, rennen. Al kom ik daar weinig aan toe de laatste tijd. Naast mijn werk houden mijn twee tienerdochters me goed bezig, waar ik ook enorm van kan genieten.
De vorige keer was Arjan van der Vliet (Tebodin) aan het woord. Wilt u ook meedoen? Stuur een e-mail naar de redactie.