
Een bedrijfsovername is een ingrijpende beslissing met verstrekkende gevolgen. Daaraan kunnen heel verschillende motieven ten grondslag liggen. Soms is het verbeteren van de concurrentiepositie de belangrijkste drijfveer voor een overname. Bijvoorbeeld door het overnemen van kennis en knowhow. Soms het spreiden van risico’s door het uitbreiden van het producten- of dienstenpakket. Soms het verbeteren van de efficiency door het realiseren van schaalvoordelen of het versterken van de marktpositie. Maar meestal zijn alle drie genoemde factoren belangrijk in de besluitvorming om tot overname te komen.
In deze e-learning worden financieel medewerkers, managers en adviseurs verschillende stappenplannen aangereikt en wordt aangegeven hoe de verschillende stappen zo succesvol mogelijk kunnen worden doorlopen. Voorop gesteld dat iedere bedrijfsovername natuurlijk uniek is. Na het volgen van de e-learning kunnen deelnemers succesvol de juiste stappen in een overnameproces zetten en valkuilen vermijden.
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus bent u in staat om:
- de belangrijkste verschillen tussen de verschillende soorten bedrijfsovernames te benoemen;
- een stappenplan voor het overnameproces en de verschillende stappen daarbinnen te schetsen;
- rekening te houden met de belangrijkste valkuilen en succesfactoren bij een overnameproces;
- de belangrijkste waarderingsmethoden voor een onderneming te benoemen en toe te lichten;
- de wijze van financieren van een bedrijfsovername te benoemen;
- de belangrijkste aandachtspunten en succesfactoren bij een due diligence-onderzoek te benoemen;
- aan te geven op welke wijze de kans op een succesvolle integratie kan worden vergroot.