
De complexiteit van de business, maar ook een finance afdeling die zichzelf vernieuwt te midden van een snelgroeiende, dynamisch en disruptieve business. Redenen genoeg voor cfo Roald van Dijk om zijn finance team in te schrijven voor de verkiezing van Best Finance Team of the Year. Zelfverzekerd: ‘We verdienen de prijs’.
Parkmobile, met autogigant BMW Group als 100 procent eigenaar achter zich, is wereldwijd marktleider in mobiele parkeerbetalingen en digitale parkeeroplossingen die de automobilist tijd en kosten moeten besparen. ‘En daar houdt het in de toekomst niet op’, stelt Roald van Dijk, cfo van Parkmobile Group. ‘Wij slaan de handen ineen om een volgende stap te zetten in de toekomst van mobiliteit. Waar nu nog een telefoon nodig is om een parkeeractie te starten, kan binnenkort vanuit de auto direct een parkeeractie worden gestart. Uiteindelijk krijg je geheel connected mobiliteit. Als je naar Parijs wilt, krijg je niet alleen de navigatie voorgeschoteld, maar ook informatie over waar je kunt parkeren, tegen welk tarief. En worden financiële transacties, bijvoorbeeld ook voor tanken, tijdens de rit automatisch verwerkt. We verwachten ook dat andere mobiliteitservices aanhaken. Zodat je de keuze hebt. Pak ik de auto, taxi, bus, trein, fiets of iets anders. Alles is dan connected. Inclusief de betaling ervan.’ Een dergelijke connected oplossing is al deels in het dashboard van een auto geïntegreerd. Van Dijk: ‘Daarnaast kijken we naar andere smart oplossingen. Zoals het reserveren van een parkeerplek en het on demand voorzien van een parkeerplek, waar de zelfrijdende auto zelf naartoe kan rijden.’
Meedoen met Best Finance Team of the Year?
Heeft u ook zo’n fantastisch finance team?
Schrijf u dan net als IT Finance Consulting, Dummen Orange, EY, ASR, Sakura, Spotcap, Blendle, de FL Groep en Vanderlande in voor de verkiezing van Best Finance Team of the Year.
Finance begeleidt bedrijf van start-up naar scale-up
Nu kunnen Nederlandse automobilisten via de Parkmobile app of door te smsen of te bellen, maandelijks achteraf per minuut betalen voor parkeren. Naast Nederland is het bedrijf met 4 merken actief in 7 landen in meer dan 700 steden door heel Europa. Van Dijk ‘Recentelijk is Parkmobile USA 100 procent onderdeel geworden van de BMW Group. Daarbij hebben we meer dan 300 steden, inclusief New York, Philadelphia en Phoenix, toegevoegd aan ons netwerk.’ Parkmobile is onstuimig gegroeid, vertelt Van Dijk. ‘We zijn van een start-up naar een scale-up gegaan. Jaar op jaar groeien we 30 procent. Er is nu in Europa meer dan 500 miljoen euro parkeergeld via ons in omloop. De omzet komt op 50 miljoen euro per jaar in Europa.’ Nederland is één van de toonaangevende en meest ontwikkelde markten op het gebied van digitaal betalen voor parkeren. ‘We zijn al sinds het jaar 2000 actief. In Nederland is de parkeermarkt voor de diensten die wij bieden een open markt, waarbij meerdere parkeerproviders actief kunnen zijn in één gemeente. Dat werkt in Groot-Brittannië heel anders. Daar werken ze met concessies. Dat betekent één parkeerprovider per gebied. Daarnaast moet je vooraf betalen voor je parkeertransactie. Met andere woorden: in Nederland loop je een debiteurenrisico waar dat in Groot-Brittannië niet zo is. Afhankelijk van het betalingsmodel moet je ook je financiële processen anders inrichten.’
Verschillende afspraken per land, stad en parkeergarages
De finance afdeling zette via het IT-systeem Dynamics AX de invoicing op. Van Dijk: ‘Dat lijkt een makkelijke, omdat het over parkeren gaat. Hoe moeilijk kan het zijn? Maar we kenden dus de eerdergenoemde verschillende betaalmodellen, maar ook de verschillende afspraken over de inrichting van de ontvangsten en betalingen van parkeergelden die we per stad hebben gemaakt. In januari 2017 wonnen we officieel de aanbesteding van Parijs van gerenommeerde en grote Franse parkeerproviders. We hebben de parkeerrechtendatabase voor de Franse hoofdstad gebouwd. Deze is succesvol live gegaan op 1 december 2017. Dat was een mijlpaal voor ons. We konden verschil maken in de Franse markt.’
Off street-markt is zes keer zo groot
Van Dijk vervolgt: ‘We bieden onze diensten nu nog vooral aan voor parkeren op straat maar ontsluiten ook steeds meer parkeergarages. Dat betekent betalingsafspraken per beheermaatschappij van de parkeergarage. Die hebben allemaal ook nog eens verschillende IT-systemen die aan onze systemen moeten worden gekoppeld. Maar we zien als bedrijf daar duidelijk kansen om te groeien. De parkeergaragemarkt is zes keer zo groot dan parkeren op straat, dus daar zit een behoorlijke groeipotentie. Daar moet onze invoicing dan ook nauwgezet op aansluiten.’
Waar moet Parkmobile aan voldoen?
Wet- en regelgeving draagt bij aan de complexiteit van de finance functie. Daarbij speelt ook de disruptieve rol die Parkmobile speelt, in samenwerking met de gevestigde instanties. ‘In sommige landen zien ze ons als intermediair en andere landen als betaaldienstverlener, met bijhorende licentie. Per land hebben we dus de compliance-uitdaging om te kijken waar we aan moeten voldoen. Plus de gevolgen die wet- en regelgeving heeft voor de afdracht van onze belastingen.’
Wat is er nodig om missie en visie te realiseren?
Toen Van Dijk anderhalf jaar geleden aantrad, was er geen finance visie en missie. ‘Die hebben we vastgesteld, net als de capaciteiten die we ervoor nodig zouden hebben. Vervolgens hebben we een activity value analysis uitgevoerd. Welke activiteiten in finance zou je moeten doen? Welke voegen waarde toe? Daaruit werd duidelijk dat we veel tijd kwijt waren aan het manueel verwerken van financiële transacties. De facturenverwerking hebben we zoveel als mogelijk geautomatiseerd. Vroeger was de verdeling over businesscontrol, financial accounting en transactionele verwerking 10, 10 en 80 procent. Nu is dat 40, 30 en nog maar 30 procent. We hebben hooggekwalificeerde RA’s en RC’s aangenomen en elf projecten uit de grond gestampt. Parallel met de dagelijkse werkzaamheden die door moesten gaan. Dit lijkt een dure oplossing maar door de procesverbetering als gevolg van de projecten heeft het veranderproject onder aan de streep meer opgeleverd dan dat het heeft gekost.’
In het kort…
Activiteit bedrijf: Mobiele parkeerbetalingen en digitale parkeeroplossingen
Jaaromzet: 50 miljoen euro
Aantal medewerkers finance team: 20
De case:
- Van start-up naar scale-up
- Verschillende business- en betaalmodellen per land
- Compliance van een beursgenoteerde multinational
- Volledig opnieuw neerzetten van de finance functie
- Naar model van key performance indicatoren toe
Nieuwe inrichting van het financiële proces
Via flowcharts heeft het finance team de gewenste situatie in kaart gebracht. ‘De grootste impact was de nieuwe inrichting van het financiële proces. We kennen 25 entiteiten die elk hun eigen werkwijzen hadden. We hebben daar ‘horizontale’ processen van gemaakt. We brachten daarbij de financiële activiteiten van begin tot eind in kaart, om een holistisch overzicht te hebben. Dat ging over functionaliteit, order to cash, purchase to pay en month end close, maar ook over standaardisering van de accounting, de inrichting van de consolidatie in AX Dynamics en het opzetten van een nieuw internal control framework. Dit hebben we gestructureerd en uitgerold over Europa. Een belangrijke winst was dat we na deze ommezwaai de boeken niet meer na zeven weken, maar al na zeven dagen konden sluiten. Het hielp ons effectiever en efficiënter te zijn.’

Roald van Dijk, CFO van Parkmobile Group. “Wij slaan de handen ineen om een volgende stap te zetten in de toekomst van mobiliteit.”
De basis op orde, dus meer adviseur van de business
Dat alles was volgens Van Dijk enorm veel en soms complex werk. ‘Het was doorbuffelen voor ons als finance team, maar we hebben als één team de schouders eronder gezet. We hebben veel tijd besteed aan werving en selectie van de juiste personen die echt een aanvulling op het team waren. Zowel op technisch als persoonlijk vlak. Ook hebben we gebruikgemaakt van externe consultants op specifieke gebieden waar we de kennis zelf niet in huis hadden. Denk aan software, belastingen en wet- en regelgeving. Wat hielp was dat we een duidelijk pad hadden, waarbij we zoveel mogelijk, ondanks de verschillen in transacties per land, de gemene deler wisten te vinden. Daarbij kwam dat er lucht ontstond doordat we automatiseerden. De eerste maanden van 2017 waren we vooral bezig met het op orde krijgen van de basis. Daarna ervoeren we het vliegwieleffect van automatisering in combinatie met het aannemen van de juiste mensen. Toen dit op orde was hebben we heel snel grote stappen gemaakt en konden we ons al snel veel meer op financial en business control concentreren. We zijn opgeschoven van een traditionele finance afdeling naar een adviseur van de business en strategy.’
Plannen van finance team voor 2018
Op het moment van spreken kijkt de CFO samen met zijn team naar 2018. ‘We hebben weer elf projecten gedefinieerd. Kern daarvan is dat we financiële met non-financiële gegevens met elkaar willen verbinden en naar een model met key performance indicatoren toe willen. Wat drijft onze business? Welke meetgegevens willen we over hoe goed het gaat in een land? Wat draagt een stad bij? Hoeveel transacties doen klanten? We willen vanuit het finance perspectief waarde toevoegen.’ Daarbij komt de wens om van meerdere invoice-modules naar één module te gaan. ‘Eén platform dat verschillende manieren van betalen aankan. Die parkeertransacties moeten kostenefficiënt worden verwerkt, als gevolg van lage marges per transactie.’
Parkmobile: scale-up binnen een multinational
Parkmobile leeft als scale up binnen een multinational. Van Dijk: ‘Dat betekent dat we ook corporate risk assessment oppakken. Zaken als GDPR, ISO 9001 en 27001 en ISAE 3402 komen in 2018 voorbij. Compliance is zeer belangrijk voor BMW, maar ook voor de overheden waar we als parkeerprovider zaken mee doen. De certificaten die we halen leveren ook nog eens een concurrentievoordeel.’ Door de overname door BMW Group ging Parkmobile van private equity naar een beursgenoteerde multinational. ‘Dat betekent veel compliance. Maar ook uitleggen dat we anders zijn dan het traditionele businessmodel in de automobielindustrie. We moeten nu investeren om te kunnen groeien. We moeten nu marktaandeel pakken en een positie opbouwen in zoveel mogelijk landen. Waarbij we tegelijkertijd nu al verder denken dan de parkeerservices die we op dit moment bieden. Ons werk is complex en ook nog eens disruptief in deze dynamische markt. We werken op het scherpst van de snede en zijn echte innovators! Het is prachtig voor ons als finance team om hier onderdeel van uit te mogen maken en bijdrage te kunnen leveren voor de toekomst.’
Geef een reactie