
Dé financial: wie is dat? Bent u dat? Bestáát die eigenlijk wel? Executive Finance praat met Richard Henderiks, sessieleider talentmanagement op de cm: Nationale Controllersdag. ‘Vaak zie je dat mensen heel erg op de harde kant zitten als ze financials zoeken. Terwijl je eigenlijk de vraag zou moeten stellen: waar komt de financial terecht? Wat is daar nodig?’
Oppervlakkig gezien zou je denken dat alle financials ongeveer hetzelfde profiel hebben. Maar de stereotypen kloppen niet volgens Richard Henderiks, directeur van ISA Group. ‘Er is niet één soort financial. Je hebt ze echt in alle soorten en maten, gelukkig maar. Mensen hebben verschillende persoonlijkheden en bijbehorende talenten. Sommige mensen zijn heel creatief, anderen zijn heel gestructureerd. Als je een goed team neer wilt zetten voor een bepaalde prestatie, moet je dus eigenlijk eerst kijken welke competenties je nodig hebt om daar een succes van te maken.’
Wat maakt iemand succesvol?
‘Vaak zie je dat mensen heel erg op de harde kant zitten als ze een financial zoeken. Terwijl je eigenlijk de vraag zou moeten stellen: waar kom je terecht? Wat is daar nodig? Welke talenten zoek je? Daar moet je dan op gaan selecteren,’ betoogt Henderiks. ‘Financiële of vakkennis is een hygiënefactor. Mensen onderscheiden zich op heel andere vlakken. Wanneer je referenties vraagt van iemand, dan krijg je nooit als eerste te horen: ‘die kan erg goed rekenen’, of ‘hij kent de wetteksten goed’. Het is altijd: ‘die heeft tact’, of ‘die weet van aanpakken’. De zachte kant.’
Drijfveren
Er zijn in onze talentmanagementmethode 22 drijfveren te onderscheiden, vertelt Henderiks. Die je allemaal hoog, laag of gemiddeld kunt scoren. Wat maakt niet uit, alles is goed. ‘Met dat inzicht kun je mensen heel goed typeren. En zo kun je dus voorspellen waar mensen goed in zijn. Want als iets je tweede natuur is, dan doe je het graag en krijg je er energie van. Waar je geen energie van krijgt en wat je dus ook vaak níet goed kunt, moet je niet gaan verbeteren, maar weg-managen,’ meent Henderiks. ‘Laat een collega die dat wel leuk vindt het maar doen. Daar wordt iedereen gelukkiger van. Je kunt de job erop aanpassen als je het bespreekbaar maakt.’
Henderiks geeft het concrete voorbeeld van zijn eigen situatie: ‘Ik ben zelf een creatieveling. Mijn compagnon is meer van de structuur. Dat weten we van onszelf. En dat weten we van elkaar. Wij omarmen dat anders zijn. We hebben elkaar nodig. Vraag mij dus niet om een planning te bewaken, maar wel voor een creatieve oplossingsrichting. Verwonder en bewonder: je leert immers het meest van de mensen die het verst van je af staan.’
Soort zoekt soort
Mensen hebben de neiging een team samen te stellen van mensen die op hen lijken. Soort zoekt soort. Uit zijn praktijk vertelt Henderiks: ‘Dan heb je bijvoorbeeld een managementteam van acht personen, die allemaal stressbestendig zijn. Op een na. Dus die ene is altijd degene die de beren op de weg ziet, die is snel bezorgd. Ga je een teamgesprek aan met dit team, dan blijkt opeens dat het niet-stressbestendig zijn van die ene, juist een goed en belangrijk talent is in dit team. Hij is immers degene die aan de bel trekt wanneer dingen fout dreigen te gaan. Terwijl de andere zeven nog denken, ach laat gaan… Door zich er met elkaar bewust van te zijn dat dit in hun team een waardevolle bijdrage levert, wordt die ene ook serieuzer genomen en niet meer gezien als allergie. Er is meer waardering voor zijn signaleringen, terwijl mensen zich voorheen nog wel eens ergerden aan hem. Door zich bewust te worden van de positieve kanten, kun je er samen iets mee en in dit geval gaat er ook minder fout.’
Zelfreflectie
Dat vergt de nodige zelfreflectie. Henderiks: ‘Ik weet inmiddels waar ik wel van ben, en waar ik niet van ben. En als er bijvoorbeeld vier dingen moeten gebeuren, dan is er altijd wel iets bij dat niet ‘je ding’ is. Zeg dat dan ook. Het wil overigens niet zeggen dat je het niet kunt, mensen kunnen in principe alles, maar het kost energie en vroeg of laat breekt het je op. Durf daar eerlijk over te zijn. Ook naar je collega’s. Dan kun je de dialoog aan gaan. En daardoor kom je verder. Dat is beter dan je steeds te ergeren aan iemand, omdat zaken stroef verlopen. Het levert altijd iets op.’
Weggegooid geld
Nog een voorbeeld. ‘De afgelopen jaren hebben we ze vaak gezien: de accountantskantoren die commerciëler willen gaan werken. Iedereen wordt op cursus gestuurd. Vaak weggegooid geld! De helft van dat klasje zit er gewoon dood te gaan, het is niets voor ze. Kijk eerst voor wie commerciëler werken iets is. Bij wie het past. En ga met die mensen ontwikkelen. Laat de rest gewoon doen waar ze goed in zijn.’
Lees ook:
Jeroen Dijsselbloem keynote speaker op controllersdag
Ontwikkeling van de controllersfunctie
Cm: Nationale Controllersdag
Wat maakt je succes? Wanneer stel je welke vraag? Op welk moment? En aan wie? Waar zit je kracht? Wat zijn je valkuilen? En hoe manage je die? Waar krijg je energie van? En waar lekt je energie juist weg? Richard Henderiks en zijn compagnon Bart Diepenbroek nemen je op de cm: Nationale Controllersdag op 21 juni mee in de zoektocht naar energiegevers en lekkagemomenten. Je leert elkaars talenten zien en omarmen. Meer informatie: controllersdag.cmweb.nl