
De arbeidsmarkt voor financials is zwaar overspannen. Het maakt dat ambitieuze CFO’s, group- en concerncontrollers momenteel op rozen zitten. Dit uit zich in snel stijgende salarissen en exclusieve secundaire arbeidsvoorwaarden. Hierin schuilt meteen het grootste risico. Het gevaar is dat de financial gemakzuchtig wordt, om niet te zeggen lui. Twee headhunters geven adviezen om juist op dit moment meer uit je talent te halen.
1. Dit is de tijd voor een RA- of RC-opleiding
“Voor een mooie loopbaan, en zeker wie een positie als CFO bij een groot bedrijf ambieert, is investeren in vakkennis een absolute must”, zegt recruiter Joep Corstiaensen van Your Recruitment Matters. “In het verleden was een MBA misschien nog voldoende, maar tegenwoordig vinden corporates die opleiding voor een financial niet specifiek genoeg. Ze willen dat de financiële topman of -vrouw een RA of RC is.”
“Meer nog dan op een salarisverhoging moet je in onderhandelingen over je arbeidsvoorwaarden daarom sturen op een RA- of RC-opleiding. Inderdaad, de werkgever doet daarmee een behoorlijke investering in jou, maar krijgt daar ook een zeker commitment voor terug. Immers, doe je die opleiding en vertrek je daarna, dan weet je zeker dat je een flinke rekening meekrijgt. Zo’n RA- of RC-opleiding kost de baas dus niet alleen geld, maar levert hem of haar ook iets op.’ Volgens Thomas Koops, directeur van The Dutch Connections, levert de RA- of RC-opleiding financials af die beter kunnen meedenken met de business. “CFO’s die dat kunnen hebben de beste papieren”, stelt hij vast. “Er is behoefte aan mensen die echt meesturen met het bedrijf, die gevraagd en ongevraagd de business challengen. Waarom zitten er verschillen tussen jouw unit en de andere unit, waarom doet die het beter? Tien jaar geleden was de CFO of groupscontroller iemand die vooral registreerde en naar het verleden keek, nu iemand die vooral op de toekomst is gericht en nauw betrokken is bij de business.”

2. Word dataspecialist
Een belangrijke trend in de wereld van de financial is dat kennis van finance alleen geen garantie meer is voor een goede carrière. Headhunters merken dat werkgevers op zoek zijn naar vakspecialisten die over de grenzen van hun eigen discipline heen kunnen kijken en met name een visie hebben op disruptieve technologie. Daarbij gaat het in de eerste plaats om innovatieve (digitale) businessmodellen. Investeer dus in je kennis van ICT, ken de ontwikkelingen in dat vakgebied en ontwikkel een visie hoe internet en mobiele technologie een bijdrage kunnen leveren aan de dagelijkse business, adviseert Thomas Koops. “De trend van dit moment is uiteraard data. De financial moet snappen welke mogelijkheden er in big data zitten, maar ook hoe je de gewenste stuurinformatie uit de enorme gegevensbestanden kunt ontsluiten. Wie als financial vooruit wil komen, moet zich verdiepen in big data en business intelligence en hoe dit in jouw onderneming het verschil kan maken.”
3. Wees een communicator
Al jaren geleden werd de trend ingezet van de financiële topman en -vrouw die vaker voor de camera verscheen en, naast de CEO, hét gezicht werd van de onderneming. Maar communicatievaardigheden zijn niet alleen nodig om stakeholders en pers goed te informeren. Corstiaensen: “De CFO of groepscontroller is een businesspartner die op voet van gelijkheid kan meepraten met lijnmanagers, maar die ook met de interne ICT-specialisten communiceert over de nieuwste trends op datamanagementgebied. Dat vereist goede communicatieskills, óók om mensen – zowel intern als extern – enthousiast te krijgen voor de koers die je voor ogen staat. De beste financials hebben deze communicatieskills van nature, maar ik zie ook een grote groep die het minder makkelijk afgaat. Nu er veel vacatures zijn op de finance afdeling komt het bijvoorbeeld lang niet in elke financiële manager op om even te bellen met de HR-afdeling over hoe die vacatures het best kunnen worden ingevuld en aan welke vereisten nieuwe medewerkers moeten voldoen. Terwijl dat cruciaal kan zijn. Immers, hoe hoger je komt in de organisatie, hoe belangrijker het wordt dat je de juiste mensen om je heen verzamelt.”
4. Ontwikkel politieke en maatschappelijke antennes
Boekhoud- en andere schandalen hebben duidelijk gemaakt dat financieel mismanagement tot een van de grootste bedrijfsrisico’s van de 21e eeuw behoort. De CFO of groepscontroller moet daarom goed ontwikkelde voelsprieten hebben voor wat maatschappelijk en politiek acceptabel is en waar weerstanden te verwachten zijn. En dan gaat het niet alleen over het beloningsbeleid, alhoewel de voorbeelden legio zijn van CEO’s en CFO’s die in de pers wat wereldvreemd reageren op de maatschappelijke verontwaardiging die kan ontstaan na salarisstijgingen van tientallen procenten. We leven in de eeuw van disruptie, waarbij bedrijven concurrentievoordelen behalen door nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. De voorbeelden van Über en AirBNB bewijzen echter dat maatschappij en politiek geduchte tegenstanders kunnen zijn. Weten hoe politieke besluitvorming werkt, maar bovenal hoe je bestuurders en andere stakeholders kunt beïnvloeden, strekt de toekomstige CFO daarom tot aanbeveling.
Volgens Michael Page (mei 2018):
CFO (10-15 jaar ervaring): max € 122.000
CFO (5-10 jaar ervaring): max € 84.000
CFO (<5 jaar ervaring): max € 71.000 euro.
CFO: € 100.000-€ 250.000
Groupcontroller: €75.000-€150.000
Regional controller: €85.000-€115.000
Group treasurer: € 80.000-€180.000
5. Kies de juiste route
Een opvallende trend is dat de financiële topman of -vrouw steeds jonger lijkt te worden. Wie een positie aan de absolute top ambieert, moet zijn of haar carrière dus nog nadrukkelijker plannen dan in het verleden. Uiteraard heb je als getalenteerde financial een academische studie, gevolgd door een postdoctorale RC- of RA-opleiding. De weg naar de top verloopt nog altijd via een carrière bij een van de vier grote adviesbureaus, constateert Corstiaensen. “Daarna is het tijd voor een CFO-positie bij een aansprekend bedrijf, waarbij je bij voorkeur iets doet met nieuwe economie en new finance. Wil je bij een AEX-bedrijf aan de slag, dan is ervaring in het buitenland een must.” Als pas afgestudeerde financial aan de slag bij een start-up kan ook een goede springplank zijn, maar is tevens ‘gokken met je carrière’, meent Corstiaensen. “Start-ups gaan niet zelden op de fles of stagneren”, zegt hij. “Dat staat niet goed op je cv. Aan de andere kant: bij start-ups kun je je als financial snel ontwikkelen en laten zien.” Koops vult aan: “Zeer waardevolle ervaring is als je een beursgang hebt begeleid. Wat corporates ook aanspreekt is als je betrokken bent geweest bij een overname of als je een bedrijfsonderdeel hebt verkocht. Een pre is verder als je verantwoordelijk bent geweest voor een ERP-implementatie, een recovery hebt gedaan of een turnaround. Ook goed is tot slot ervaring met herfinanciering van een bedrijf, of de financiering van nieuwe activiteiten.”

6. Doe aan personal branding
Het is natuurlijk een open deur, maar wie gevraagd wordt voor een functie heeft meer onderhandelingsruimte. Gevraagd worden heeft met vakkennis, ervaring en prestaties te maken, maar misschien nog wel meer met reputatie. Wie zijn talent optimaal wil benutten, moet werken aan zijn of haar bekendheid. En dat gaat veel verder dan af en toe eens een blog schrijven, een bijdrage leveren aan een vakblad of een presentatie houden op een vakbijeenkomst, wat vandaag de dag in feite tot de standaardtaken van elke ambitieuze financial behoort. Personal branding vereist een meerjarenstrategie die begint met vaststellen op welke manier je in de markt bekend wil staan. Als cost cutter? Als analytisch? Als inspirerende people manager? Vervolgens is het zaak deze kerneigenschap om te zetten in content (een boodschap) die mensen willen horen. Bespeel zoveel mogelijk media om je ‘personal brand’ te vestigen. Een ambitieuze CFO is ook een thought leader. Dat betekent dat je verhaal meer body moet hebben dan een periodieke tweet of blog. Participeer en initieer onderzoek, werk samen met kennispartners en reflecteer op trends in de sector. Bij het bouwen van een ‘personal brand’ hoort ook het managen van Google zoekresultaten: zorg dat het verhaal dat je wilt vertellen bovenaan staat en alles wat daaraan afbreuk kan doen minder makkelijk te vinden is. Het spreekt voor zich dat het hier om technieken en pr-strategieën gaat waarbij externe hulp onontbeerlijk is.
7. Maak je talent te gelde
Het beste moment om een salarissprong te maken en andere arbeidsvoorwaarden beter te regelen is bij het wisselen van werkgever. Dan is het letterlijk: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Over arbeidsvoorwaardengesprekken zijn boeken volgeschreven. In algemene zin geldt dat het salaris, volgens het boek Salarisonderhandelen van Robert Castermans, in de buurt ligt van het eerste bod, ongeacht wie het bedrag op tafel legt (het bedrijf of de sollicitant). Kom daarom zelf met een eerste salarisvoorstel. Maar wees daar ook weer niet te snel mee. Wil de toekomstige werkgever al vroeg in de gesprekken over de toekomstige beloning praten, houd dan de boot af tot zeker is dat de baan je niet meer kan ontgaan. Dit vergroot de onderhandelingsruimte. Ga vervolgens nooit akkoord met het eerste bod maar onderhandel daarover verder; dit leidt bijna altijd tot een hoger salaris. Een no-go is bluffen over het huidige salaris, want de kans daarmee snel door de mand te vallen is levensgroot. Dan zal niet alleen de nieuwe baan afketsen maar draag je ook het stempel ‘onbetrouwbaar’ met je mee.
Lees ook
Talentmanagement: do you have what it takes?
War on talent is begonnen: wat zijn de meest gevraagde finance functies?