
Jumbo start een pilot waarbij hub’s het bezorgen van online bestelde boodschappen overnemen van de winkels. Daar is Jumbo-cfo Ton van Veen volop bij betrokken. Tegen Distrifood, net als Executive Finance een platform van Vakmedianet, zegt hij dat hij gelooft in de combinatie van clicks en bricks.
De eerste distributielocatie zit in Den Bosch en is sinds maandag actief. Deze hub gaat de online boodschappen thuisbezorgen van winkels in de omgeving van Den Bosch en Rosmalen. De tweede hub krijgt een plek in het Westelijk Havengebied in Amsterdam en gaat naar alle waarschijnlijkheid vanaf februari het thuisbezorgen uit handen nemen van de Amsterdamse Jumbo-winkels. Van Veen vertelt tegen Distrifood waarom de supermarktketen uit Veghel deze stap neemt.
Waarom begint Jumbo met hub’s die het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen overnemen van de winkels?
‘Online groeit heel snel bij Jumbo. Zoals bekend zijn we eerst begonnen met stand alone afhaalpunten en pup’s in de winkels en daarna met thuisbezorgen vanuit de supermarkten. Tot dusver hebben we dus steeds de winkelinfrastructuur gebruikt voor het optuigen van thuisbezorgen. Voor de korte termijn en voor een snelle opstart is dat een goed model. Alleen wat we nu zien is dat we online zó hard groeien, dat de schaalbaarheid van dit model steeds lastiger wordt. Dat verschilt overigens per regio. We hebben winkels waar nog voldoende ruimte is voor online groei, maar er zijn ook Jumbo’s met drie of vier busjes. Het is niet de bedoeling dat een winkel als het ware functioneert als een transportbedrijf, in de winkel gaat het om de beleving. Dáár moet je als filiaalmanager of ondernemer mee bezig zijn.’

Wanneer is dit idee ontstaan?
‘We hebben bij Jumbo altijd de gedachte gehad dat we online stap voor stap moeten ontwikkelen. Wij doen geen online om online, maar omdat de klant het wil. De markt gaat nu eenmaal die kant op. Niet dat er klanten zijn die alleen maar online boodschappen doen, maar een online functie hoort bij de winkels. Zoals gezegd, je online netwerk doe je eerst vanuit de bestaande winkels, maar als online écht aanslaat, moet je naar efficiëntere routes. Een winkel is, met alle respect, géén overslagpunt van goederen. Een winkel moet je gebruiken om beleving te creëren. En zo kijken we ook naar de ondernemer. Dat is geen boodschappensjouwer, dat is zijn functie niet. Wij willen met Jumbo vanuit de omnichannelgedachte winkels veel meer neerzetten als het podium van klantbeleving, met de ondernemer als aanspreekpunt in het marktgebied. Goederenafhandeling is volgens ons niet de basis van toekomstig ondernemerschap.’
Supermarkten die wel aan online doen, groeien harder
‘Uit een analyse van onze winkels blijkt dat de supermarkten die wel aan online doen harder groeien. Logisch, want ze hebben online. Maar dat is het niet alleen. Wat ook opvalt, die winkels groeien ook harder in hun bricks. Uit een meting, gehouden in de afgelopen drie jaar, blijkt dat de early adopters like-for-like één procent hoger scoren in bricks dan de rest. Voor de clicks is dat nog een paar procent hoger. En dat terwijl er juist eerst zorg was over kannibalisatie, maar dat is er dus niet. Juist het tegenovergestelde dient zich aan. Als de online markt volwassen wordt, zal die groei waarschijnlijk afvlakken, omdat mensen nu eenmaal niet meer gaan eten. Maar toch. Je ziet dat het toevoegen van online niet alleen nieuwe klanten trekt, maar ook de klantloyaliteit verhoogt. Dat is zeer hoopgevend. En het bevestigt ons inzicht dat we niet moeten denken in aparte kanalen, on- en offline klanten, de Foodmarkt of Jumbo City, maar juist in omnichannel.’
Lees het hele artikel op de website van Distrifood.
Lees ook
CFO Jumbo ziet brood in fysiek én online winkelen: Anders zouden we er niet aan beginnen
Hoe pakt de CFO talentmanagement aan? (we moeten niet doorslaan naar businesscontrol)