
Een wake-up call voor leiders van organisaties, want elke organisatie loopt het risico om in een bedrijfsschandaal te raken. Vraag het maar aan de Belastingdienst, ING, Volkswagen, FIFA, Wells Fargo, Oxfam Novib, Lehman Brothers, ABN AMRO, Southwest Airlines, Shell, Rabobank, Enron en Deutsche Bank. Of bekijk de Panama Papers…
Waarom gaan goede bedrijven de fout in, waarom zijn bedrijfsschandalen schering en inslag? Zijn corruptie en wangedrag in het bedrijfsleven onvermijdelijk en wat kan de top van een bedrijf daaraan doen? Wat kunnen bestuurders doen om hun bedrijf te redden als er een schandaal aan het licht komt, of beter nog, wat kunnen ze doen om zo’n schandaal te voorkomen? Dat zijn de vragen die de drijfveer vormen voor Broken Business.
Download hier een preview van het boek.
Hoe bereikt een bedrijf het breekpunt?
In dit onverminderd actuele boek deelt José Hernandez de tientallen jaren ervaring die hij heeft opgedaan tijdens zijn advieswerk voor grote internationale bedrijven in crisis. Broken Business schetst hoe een bedrijf het breekpunt kan bereiken en weer uit het dal kan klimmen om sterker dan ooit terug te komen. Het boek geeft niet alleen een heldere analyse van het probleem, maar maakt ook duidelijk welke zeven stappen een bedrijf moet doorlopen om de crisis aan te pakken en de structuur, cultuur en strategie aan te passen, zodat integriteit en ethisch handelen stevig in het bedrijfsmodel verankerd worden.
Wandrag is onvermijdelijk, schandalen zijn dat niet
‘Wangedrag is onvermijdelijk, schandalen zijn dat niet. Broken Business is een handboek voor iedereen die deze realiteit durft te omarmen en er effectief naar wil handelen.’
Dr. Martin van Staveren, adviseur en docent, auteur van Risicogestuurd werken in de praktijk en Risicoleiderschap
‘Verplichte kost voor elke CEO, bestuurder, CFO, bedrijfsjurist en manager.’
Louis J. Freeh, voormalig FBI-directeur
‘Vanuit een Europees perspectief is Broken Business een zeer belangrijke informatiebron voor besturen, vooral in context met de huidige mondiale regelgeving. Ik beveel het van harte aan voor alle managers, directeuren en aankomend zakelijk leiders.’
Peter Wakkie, voormalig lid van de Raad van Bestuur van Royal Ahold nv, bestuurslid van TomTom nv.
Over de auteur
José R. Hernandez is dé internationale autoriteit voor bedrijfsschandalen en integriteitscultuur en de eerste die gebeld wordt als een schandaal op de voorpagina’s staat en de beurskoers van een bedrijf keldert. Hij is geboren in El Salvador, waar corruptie een einde maakte aan het bedrijf van zijn vader en waar oorlog het leven in zijn stad ontwrichtte. Zijn huidige werk richt zich vooral op ondersteuning van multinationals die verwikkeld zijn in geruchtmakende en complexe zaken rond regelgeving en witteboordencriminaliteit, en werkte voor onder andere FIFA, Siemens en Daimler-Benz. Eerder was hij partner bij PwC en opereerde hij vanuit Nederland, Cuba, Canada en de VS (Silicon Valley en Washington DC). Hernandez is Chartered Professional Accountant, Certified Public Accountant en Chartered Financial Analyst, afgestudeerd in Mathematics and Accounting aan de University of Waterloo (Canada). Hij heeft een PhD in Economics and Business Administration van de VU in Amsterdam, waar hij ook een gastdocentschap vervult. Daarnaast is Hernandez lid van het Canadese adviescomité voor witwaspraktijken en het financieren van terrorisme.
Meer informatie over het boek
Titel: Broken Business: Fraude, crisis en herstel
Auteur: José R. Hernandez
ISBN: 9789462762589
Prijs: € 32,50
Uitgever: Management Impact
Lees ook
José Hernandez: Good people do bad things
Integriteitsdag 2016: ‘Integriteit moet je onderhouden’