
De complexiteit van de business, maar ook een finance afdeling die zichzelf vernieuwt te midden van een snelgroeiende, dynamisch en disruptieve business. Redenen genoeg voor cfo Roald van Dijk om zijn finance team vorig jaar in te schrijven voor de verkiezing van Best Finance Team of the Year. En ze wonnen. Geen reden overigens om op hun lauweren te gaan rusten. ‘We zouden dit jaar zo weer mee kunnen doen.’
Parkmobile, nu nog met autogigant BMW Group als 100 procent eigenaar achter zich, is wereldwijd marktleider in mobiele parkeerbetalingen en digitale parkeeroplossingen die de automobilist tijd en kosten moeten besparen. ‘En daar houdt het in de toekomst niet op’, stelt Roald van Dijk, cfo van Parkmobile Group. Na goedkeuring door de EU-mededingingsautoriteiten hebben de antitrustautoriteiten van de VS nu ook ingestemd met de fusie van de mobiliteitsdiensten van Daimler en BMW as per 19 december 2018. Dit betekent dat niets de fusie in de weg staat.
Aanzienlijk deel van de internationale mobiliteitsdiensten
De geplande fusie zou de autogiganten in staat moeten stellen een joint venture aan te gaan die beide autofabrikanten een aanzienlijk deel van de internationale auto-gerelateerde mobiliteitsdiensten biedt. Dit betreft de Car-sharing ondernemingen Car2Go en DriveNow, die momenteel 20.000 voertuigen exploiteren in 30 grote internationale steden. De fusie zal betrekking hebben op Parking met ParkNow en Parkmobile Group/Parkmobile LLC. Parkmobile bereikt in totaal al meer dan 27 miljoen klanten in Europa en Noord-Amerika en biedt digitale parkeeroplossingen in meer dan 1.100 steden. BMW en Daimler willen met Rite-healing gebruikers toestaan om ritten te delen via MyTaxi, Chauffeur Prive, Clever Taxi en Beat, waarvan de laatste momenteel alleen in Zuid-Amerika actief is, terwijl de andere diensten uitsluitend in Europa beschikbaar zijn. Met de druk op elektrificatie betekent dit ook EV – Charging met ChargeNow, Digital Charging Solutions, en last but not least willen beide bedrijven geen andere vormen van transport missen met Multimodality Moovel en ReachNow. De joint venture is gepland om vanuit Berlijn te opereren. De fusie zal eind januari voltooid zijn en het nieuwe bedrijf is van plan om de volgende stappen in het eerste kwartaal van 2019 aan te kondigen.

Handen ineen om volgende stap te zetten in toekomst mobiliteit
‘Wij slaan de handen ineen om een volgende stap te zetten in de toekomst van mobiliteit. Waar nu nog een telefoon nodig is om een parkeeractie te starten, kan binnenkort vanuit het dashboard van de auto direct een parkeeractie worden gestart. Uiteindelijk krijg je geheel connected mobiliteit. Als je naar Parijs wilt, word je niet alleen begeleidt met navigatie, maar in je voorkeuren voor parkeren op basis van bijvoorbeeld tarief en afstand tot bestemming. En worden financiële transacties, bijvoorbeeld ook voor tanken, tijdens de rit automatisch verwerkt. We verwachten ook dat andere mobiliteitservices aanhaken. Zodat je de keuze hebt. Pak ik de auto, taxi, bus, trein, fiets of iets anders. Alles is dan connected. Inclusief de betaling ervan.’ Een dergelijke connected oplossing is al in het dashboard van de auto geïntegreerd in Duitsland, andere landen volgen snel. Van Dijk: ‘Daarnaast kijken we naar andere smart oplossingen. Zoals het reserveren van een parkeerplek en het on demand voorzien van een parkeerplek, waar de zelfrijdende auto zelf naartoe kan rijden. Zo voorzien we niet alleen de automobilist in zijn behoefte, maar helpen we ook de doorstroming in steden met als gevolg een gezondere, leefbare en veilige stad.’
Finance begeleidt bedrijf van start-up naar scale-up
Nu kunnen Nederlandse automobilisten via de Parkmobile app, door te sms’en of door te bellen, maandelijks achteraf per minuut betalen voor parkeren. Naast Nederland zijn de parkeeroplossingen van de BMW mobility tak actief in 11 landen en meer dan 1.000 steden. Van Dijk ‘Recentelijk is het Amerikaanse Parkmobile, LLC 100 procent onderdeel geworden van de BMW Group. Daarbij hebben we meer dan 300 steden, inclusief New York, Philadelphia en Phoenix, toegevoegd aan ons netwerk.’ Parkmobile is onstuimig gegroeid, vertelt Van Dijk. ‘We zijn van een start-up naar een scale-up gegaan. Jaar op jaar groeien we 30 procent. Er is nu in Europa meer dan 500 miljoen euro parkeergeld via ons in omloop. De omzet komt op meer dan 50 miljoen euro per jaar in Europa.’ Nederland is één van de meest toonaangevende en ontwikkelde markten op het gebied van digitaal betalen voor parkeren. ‘We zijn al sinds het jaar 2000 actief. In Nederland is de parkeermarkt voor de diensten die wij bieden een open markt, waarbij meerdere parkeerproviders actief kunnen zijn in één gemeente. Dat werkt in Groot-Brittannië heel anders. Daar werken ze met concessies. Dat betekent één parkeerprovider per gebied met specifieke afspraken per gemeente. Daarnaast moet je vooraf betalen voor je parkeertransactie. Met andere woorden: in Nederland loop je een debiteurenrisico waar dat in Groot-Brittannië niet zo is. Afhankelijk van het betalingsmodel moet je ook je financiële processen anders inrichten.’
Verschillende afspraken per land, stad en parkeergarage
De finance afdeling zette via het IT-systeem Dynamics AX de invoicing op. Van Dijk: ‘Dat lijkt gemakkelijk, omdat het over parkeren gaat. Hoe moeilijk kan het zijn? Maar we kenden dus de eerdergenoemde verschillende betaalmodellen, maar ook de verschillende afspraken over de inrichting van de ontvangsten en betalingen van parkeergelden die we per stad hebben gemaakt. In januari 2017 wonnen we officieel de aanbesteding van Parijs van gerenommeerde en grote Franse parkeerproviders. We hebben de parkeerrechtendatabase voor de Franse hoofdstad gebouwd. Deze is succesvol live gegaan op 1 december 2017. Dat was een mijlpaal voor ons. We konden verschil maken in de Franse markt.’
Markt parkeergarages is zes keer zo groot
Van Dijk vervolgt: ‘We bieden onze diensten nu nog vooral aan voor parkeren op straat maar ontsluiten ook steeds meer parkeergarages. Dat betekent betalingsafspraken per beheermaatschappij van de parkeergarage. Die hebben allemaal ook nog eens verschillende IT-systemen die aan onze systemen moeten worden gekoppeld. Maar we zien als bedrijf daar duidelijk kansen om te groeien. De markt van parkeergarages is zes keer zo groot dan parkeren op straat, dus daar zit een behoorlijke groeipotentie. Daar moet onze invoicing dan ook nauwgezet op aansluiten.’
Waar moet Parkmobile aan voldoen?
Wet- en regelgeving draagt bij aan de complexiteit van de finance functie. Daarbij speelt ook de disruptieve rol die Parkmobile speelt, in samenwerking met de gevestigde instanties. ‘In sommige landen zien ze ons als intermediair en andere landen als betaaldienstverlener, met bijhorende licentie. Per land hebben we dus de compliance-uitdaging om te kijken waar we aan moeten voldoen. Plus de gevolgen die wet- en regelgeving heeft voor de afdracht van onze belastingen.’
Wat is er nodig om missie en visie te realiseren?
Toen Van Dijk tweeënhalf jaar geleden aantrad, was er geen finance visie en missie. ‘Die hebben we vastgesteld, net als de capaciteiten die we ervoor nodig zouden hebben. Vervolgens hebben we een activity value analysis uitgevoerd: Welke activiteiten in finance zou je moeten doen? Welke voegen waarde toe? Daaruit werd duidelijk dat we veel tijd kwijt waren aan het manueel verwerken van financiële transacties. De facturenverwerking hebben we zoveel mogelijk geautomatiseerd. Vroeger was de verdeling over business control, financial accounting en transactionele verwerking 10, 10 en 80 procent. Nu is dat 40, 30 en nog maar 30 procent. We hebben hooggekwalificeerde RA’s en RC’s aangenomen en elf projecten uit de grond gestampt. Parallel met de dagelijkse werkzaamheden die door moesten gaan. Dit lijkt een dure oplossing maar door de procesverbetering als gevolg van de projecten heeft het veranderproject onder aan de streep meer opgeleverd dan dat het heeft gekost.’
Nieuwe inrichting van het financiële proces
Via flowcharts heeft het finance team de gewenste situatie in kaart gebracht. ‘De grootste impact was de nieuwe inrichting van het financiële proces. We kennen 25 entiteiten die elk hun eigen werkwijzen hadden. We hebben daar ‘horizontale’ processen van gemaakt. We brachten daarbij de financiële activiteiten van begin tot eind in kaart, om een holistisch overzicht te hebben. Dat ging over functionaliteit, order to cash, purchase to pay en month end close, maar ook over standaardisering van de accounting, de inrichting van de consolidatie in AX Dynamics en het opzetten van een nieuw internal control framework. Dit hebben we gestructureerd en uitgerold over Europa. Een belangrijke winst was dat we na deze ommezwaai de boeken niet meer na zeven weken, maar al na zeven dagen konden sluiten. Het hielp ons effectiever en efficiënter te zijn.’

De basis op orde, dus meer adviseur van de business
Dat alles was volgens Van Dijk enorm veel en soms complex werk. ‘Het was doorbuffelen voor ons als finance team, maar we hebben als één team de schouders eronder gezet. We hebben veel tijd besteed aan werving en selectie van de juiste personen die echt een aanvulling op het team waren. Zowel op technisch als persoonlijk vlak. Ook hebben we gebruikgemaakt van externe consultants op specifieke gebieden waar we de kennis zelf niet in huis hadden. Denk aan software, belastingen en wet- en regelgeving. Wat hielp was dat we een duidelijk pad hadden, waarbij we zoveel mogelijk, ondanks de verschillen in transacties per land, de gemene deler wisten te vinden. Daarbij kwam dat er lucht ontstond doordat we automatiseerden. De eerste maanden van 2017 waren we vooral bezig met het op orde krijgen van de basis. Daarna ervoeren we het vliegwieleffect van automatisering in combinatie met het aannemen van de juiste mensen. Toen dit op orde was hebben we heel snel grote stappen gemaakt en konden we ons al snel veel meer op financial en business control concentreren. We zijn opgeschoven van een traditionele finance afdeling naar een adviseur van de business en strategy.’
Vervolgstappen in 2018
Ook voor 2018 had de cfo samen met zijn team duidelijke plannen. ‘We hebben weer elf projecten gedefinieerd. Kern daarvan is dat we financiële met non-financiële gegevens met elkaar willen verbinden en naar een model met key performance indicatoren toe willen. Wat drijft onze business? Welke meetgegevens willen we over hoe goed het gaat in een land? Wat draagt een stad bij? Hoeveel transacties doen klanten? We willen vanuit het finance perspectief waarde toevoegen.’ Daarbij komt de wens om van meerdere invoice-modules naar één module te gaan. ‘Eén platform dat verschillende manieren van betalen aankan. Die parkeertransacties moeten kostenefficiënt worden verwerkt, als gevolg van lage marges per transactie.’
Nu, begin 2019, zijn hier grote stappen in gemaakt. ‘Het platform is er gekomen. Een aantal grote projecten loopt nog. Maar we hebben wel weer even grote stappen gemaakt als het jaar ervoor. Al zit het hem nu meer in het optimaliseren van de systemen en de mensen. En in het maken van keuzes. Wat vinden we echt belangrijk. Er lopen heel veel dingen tegelijk. We proberen de portfolio nu inzichtelijk te maken. Met goed inzicht, kunnen we inzetten op een model waardoor we beter vooruit kunnen kijken. Daarin willen we leidend zijn voor het bedrijf.
Plannen van het finance team voor 2019
Ten tijde van dit interview zit Van Dijk met zijn team in een tweedaagse meeting om nieuwe plannen te maken. ‘We willen de finance organisatie weer naar een hoger plan trekken. We laten de traditionele control-focust business processen los en verhuizen naar het optimaliseren van strategic business case reviews en strategic scenario testing van de groei initiatieven van het bedrijf. Dit helpt:
• het ontsluiten van vastzittende operating funds en re-alloceren naar hoger impacting groei initiatieven;
• balanceren van operating reviews om strategisch stretch opportunity’s naar de oppervlakte te brengen en helpen het risico te minimaliseren;
• herijken van finance rol in de initiatieven om de snelheid en succes van groei initiatieven te verbeteren;
• het challengen van bedrijfsgeloof met betrekking tot winst en value creatie naar een roadmap voor gedisciplineerde groei.
Met andere woorden meer naar een performance gerichte finance organisatie waarbij ook mijn rol veranderd van Chief Financial Officer naar Chief Performance Officer,’ zegt Van Dijk met een grote glimlacht. ‘Dus we zouden dit jaar ook gewoon weer mee kunnen doen.’
Parkmobile: scale-up binnen een multinational
Parkmobile leeft als scale up binnen een multinational. Van Dijk: ‘Dat betekent dat we ook corporate risk assessment oppakken. Zaken als GDPR, ISO 9001 en 27001 en ISAE 3402 komen in 2018 voorbij. Compliance is zeer belangrijk voor BMW, maar ook voor de overheden waar we als parkeerprovider zaken mee doen. De certificaten die we halen leveren ook nog eens een concurrentievoordeel.’ Door de overname door BMW Group ging Parkmobile van private equity naar een beursgenoteerde multinational. ‘Dat betekent veel compliance. Maar ook uitleggen dat we anders zijn dan het traditionele businessmodel in de automobielindustrie. We moeten nu investeren om te kunnen groeien. We moeten nu marktaandeel pakken en een positie opbouwen in zoveel mogelijk landen. Waarbij we tegelijkertijd nu al verder denken dan de parkeerservices die we op dit moment bieden. Ons werk is complex en ook nog eens disruptief in deze dynamische markt. We werken op het scherpst van de snede en zijn echte innovators! Het is prachtig voor ons als finance team om hier onderdeel van uit te mogen maken en bijdrage te kunnen leveren voor de toekomst.’
‘Dat je wint is een bonus’
Cfo Van Dijk vindt gelijk dat zijn team de waardering moet krijgen voor hun prestaties. Daarom vraagt hij Matthijs Terpstra (group financial controller) en Mark Geijsel (group business controller & BI) hun casus uit te werken voor de Best Finance Team-verkiezing. Wat heeft het winnen van de award het team gebracht? Terpstra: ‘In ieder geval waardering voor het team. Binnen het bedrijf, maar ook van relaties. Het is een mooi verhaal, dat goed samenvat waar wij druk mee zijn geweest. Het is ook een mooie opsteker bij het aantrekken van nieuwe mensen. Daar helpt het zeker bij.’ Geijsel: ‘We hebben de casus samen met het team gemaakt, dat alleen al was een mooie sessie. Dat je wint is een bonus. Het was de moeite waard!’
Lees ook
Wordt uw team Best Finance Team of the Year 2019?
PZEM kandidaat Best Finance Team: Zeeuwse trots in roerige tijden