• Nieuwsbrief
  • Finance Academy
    • Collegereeks Risk & Compliance
    • Collegereeks Controller als Business Partner
    • Collegereeks Accountancy & Controlling
    • Collegereeks Data Driven Finance
    • Masterclass Essenties van Finance
    • Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
    • Leergang Financieel Leiderschap
    • Business for Finance
    • Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
  • Permanente Educatie
  • Whitepapers
  • Abonneren
  • Magazine
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact

Executive Finance

Inspireert. In finance en management.


  • Home

  • Coronacrisis

  • Management

  • Finance

  • ICT

  • Controlling

  • Accounting

  • Compliance
  • Corporate
    growth

  • Risicomanagement

  • Fiscaal

  • Vacatures
Je bent hier: Home » Nieuws » Strategie: wat is het?

Strategie: wat is het?

14 januari 2019

Strategie is de kunst van toekomstgerichte keuzes maken en deze vervolgens met succes uitvoeren. Bij het ontwikkelen van een strategie gaat het per definitie om ‘fit’: hoe past wat een organisatie te bieden heeft in de omgeving. Daarbij kan sprake zijn van ‘push’- en ‘pull’strategieën.

Afstemming en aanpassing van de kern

Strategie: wat is het?

Strategie: wat is het?

In het eerste geval beïnvloedt de organisatie haar omgeving met de producten en diensten die zij aanbiedt. In het tweede geval anticipeert de organisatie al dan niet bewust op wat er in de omgeving speelt. Die fit creëren vraagt om doorlopende afstemming en aanpassing van de kern van de organisatie. Leidend is hier de vraag hoe de organisatie haar rol binnen haar economische en maatschappelijke context vervult. Een vraag die steeds complexer en dynamischer wordt; het aantal onbeheersbare factoren neemt toe en de nadruk op controle, beheersing en standaardisatie moet plaatsmaken voor inspelen op.

Waardepropositie en strategie

Om deze verschuiving in strategisch denken te verduidelijken, maken we een onderscheid tussen het strategieproces zelf en de organisatorische uitkomst. Het strategieproces omvat de overwegingen, initiatieven en beslissingen die leiden tot de dynamische fit met de omgeving. Dit is vaak een proces van vallen en opstaan, uitproberen, successen en grote fouten en de uiteindelijke uitkomst hiervan mondt uit in de ‘configuratie’ van organisatorische middelen, structuren, kernwaarden, beleidsuitgangspunten enzovoort. In deze configuratie wordt de waardepropositie gerealiseerd. Dit is wat de organisatie als producten of diensten in de markt zet; waar ze haar geld mee verdient. Proces en uitkomst(en) zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden, juist omdat de veranderende omgeving van de organisatie vraagt dat deze meebeweegt.

Planmatig proces

Dit proces kan verschillend worden doorlopen. Organisaties zijn in dat licht te positioneren op een continuüm dat loopt van planmatig naar emergent. Volgens klassieke strategiedeskundigen moet er een planmatige strategie worden ontwikkeld; de organisatie moet eerst een visie formuleren en in aansluiting daarop product-marktcombinaties, waarna een organisatorische aanpak en inbedding wordt ontwikkeld. Typerend voor deze aanpak is de strakke scheiding tussen strategieformulering en -implementatie en de nadruk op regie en controle. Mits goed uitgevoerd, krijgt de organisatie wat ze heeft bedacht. Het nadeel is dat als ondertussen de omgeving verandert dit niet altijd even makkelijk ingevoerd kan worden in ‘het werk in uitvoering’. Ook legt deze aanpak sterk de nadruk op de interne organisatie.

Strategie als emergent proces

In een emergent strategieproces vormt zich gaandeweg een patroon van beslissingen, acties en beoordelingen gevolgd door nieuwe beslissingen. Het gaat erom telkens kleine stappen te zetten en initiatieven te ontplooien en continue te kijken naar het effect ervan. ‘Onderweg’ kan er nog volop worden bijgestuurd. Pas na verloop van tijd wordt duidelijk hoe deze aanpak zich uitkristalliseert. Behalve op hoofdlijnen staat immers de invulling niet vast. De staande organisatie wordt in deze opvatting vooral gezien als een bron van ideeën en initiatieven. Dit proces heeft behoefte aan ruimte, aan leren en is bijna gebaseerd op fouten maken in plaats van op een strakke regie. Emergente strategieprocessen worden eerst en vooral ingezet op basis van richtinggevende kernwaarden. Het is vanuit die waarden dat het proces zich ontwikkelt.

Configuratie

Strategie = Executie

Strategie = Executie

Tijdens het proces van strategievorming worden niet alleen beslissingen genomen en acties uitgevoerd, er wordt ook een configuratie van organisatieelementen gecreëerd. Deze configuratie vormt een samenhangende set van materiële en immateriële keuzes. Zij vormt het bedrijfsmodel waarbinnen medewerkers hun taken uitvoeren en klanten worden bediend; waarin dus wordt aangegeven welke activiteiten worden ondernomen, hoe deze worden ondernomen en hoe deze zijn ingebed in het geheel van organisatorische elementen zoals waarden, beleid en middelen. Dit bedrijfsmodel maakt eigenlijk pas echt zichtbaar hoe de strategische keuzes zijn uitgewerkt en hoe een organisatie haar rol economisch en maatschappelijk vorm geeft. De kwaliteit, consistentie en het onderscheidende van dit model bepalen of de organisatie in de ogen van haar stakeholders waarde toevoegt of juist vernietigd. Waarde betekent niet alleen de economische, maar ook de sociale, ecologische en intellectuele waarde(n). Hoe de organisatie daarmee omgaat, bepaalt de mate van innovatie van de organisatie. Een organisatie kan uiteindelijk alleen maar voortbestaan als zij voor verschillende stakeholders werkt aan het realiseren van verschillende vormen van waardecreatie. Dit vraagt van de organisatie waardecreatie gebaseerd op het besef dat waarde verschillende vormen heeft, dat deze gecreëerd én vernietigd kan worden en dat stakeholders (altijd) verschillende verwachtingen hebben. De centrale uitdaging voor organisaties is deze waarden tegelijkertijd en evenwichtig te realiseren.

Bron: Management Executive

Door: Jan Jonker en Michel van Pijkeren

Lees ook
Hoe komt u tot een geslaagde fusie- en overnamestrategie?
Strategische planning, een vorm van zelfbedrog

Categorie: Nieuws Tags: Jan Jonker, mvo, Organisaties, strategie, Strategie = Executie, strategisch managementDossier: Management

« Vorige
Volgende »

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA
Refresh

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Best gelezen

  • Partijen willen belastingontwijking keihard aanpakken
  • “Risicomanagement is meer dan een paragraaf in een jaarverslag”
  • “Digitale transformatie begint met RPA”
  • Trendonderzoek: effectiviteit business control moet verbeteren
  • Duurzaamheidsverslaggeving en de future proof financial

Alles over strategie

  • Strategisch management: hoe het voortbestaan veilig stellen? (4 feb)
  • Finance week bol van de bedrijfsresultaten (4 nov)
  • Succes is veel maakbaarder dan we denken (11 okt)
  • Wees een leider, kill je ego (22 mei)
  • Slechts 20 procent bouwbedrijven voorbereid op technologische veranderingen (20 mei)

Hét e-learning platform voor financieel professionals

Volg ons op social media
  • Twitter
  • LinkedIn

Topjobs

Agenda

Collegereeks Risk & Compliance
Start 9 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Controller als Business Partner
Start 22 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Accountancy & Controlling
Start 22 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Data Driven Finance
Start 23 maart 2021 – Utrecht

Masterclass Essenties van Finance
6 & 13 april 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
25 & 26 mei 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Leergang Financieel Leiderschap
Start 31 mei  2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Business for Finance
Start 1 juni 2021 – (locatie is spoedig bekend)

Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
Start 8 september 2021 – Nyenrode, Breukelen

Nationale Controllersdag
7 oktober 2021 – De Rijtuigenloods, Amersfoort

Vacatures

Meer partnernieuws »

Direct naar

  • Nieuws
  • Educatie
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Partner of Choice
  • Power BI cursus
  • Finance Academy

Kennis

  • Accounting
  • Compliance/ Integriteit
  • Consolidatie
  • Controlling
  • Corporate growth
  • Finance
  • Fiscaal
  • Management
  • Risicomanagement
  • Treasury

Executive Finance

  • Abonneren
  • Shop
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Publicatievoorwaarden
  • Privacy en cookies

Categorieën

  • Nieuws
  • Inspiratie
  • Educatie
  • Branded content
  • Whitepapers