
Lastig om iemand die laag scoort op harde factoren CEO te maken

Toch bleek het in de praktijk lastig te zijn om iemand die op de harde factoren laag scoorde CEO te maken. Deze nieuwe directeur werd in het begin slecht geaccepteerd en dat was voor een groot deel te wijten aan de bandbreedte van de mensen onder hem. We waren met zijn allen van mening dat die nieuwe hier een beetje de lakens uit kwam delen maar dat hij geen flauw benul had wat wij precies deden.
Later besefte ik dat het iets vraagt van de zachte factoren binnen je bandbreedte. Het is lastig om te bevatten en te accepteren dat in dit voorbeeld de directeur aangenomen was om het grote beleid uit te zetten. Niet om zicht te hebben op het primaire productieproces en dus op onze dagelijkse beslommeringen.
En omdat het toelaten van deze nuance lastig, en voor sommigen onmogelijk is, ontstaat de neiging om te kiezen voor een leidinggevende die precies weet hoe het productieproces werkt en daar bedreven in is.
Niet voldoende pareltjes
Natuurlijk is het fantastisch als een leidinggevende op de zachte én de harde factoren zich kan onderscheiden van het gemiddelde maar van dat soort pareltjes zijn er simpelweg niet voldoende. Het is menselijk en logisch dat er daarom een voorliefde ontstaat voor leidinggevenden die zich duidelijk op de harde factoren onderscheiden. Als deze mensen doorstromen naar een leidinggevende positie geeft dat in eerste instantie rust en acceptatie maar op de lange termijn is het maar de vraag of dat wel de juiste skills zijn om leiding te geven.
Het is dus voor HR van belang om bij de selectie van leidinggevenden en management goed in kaart te brengen aan welke harde en zachte factoren een leidinggevende moet voldoen. Het wordt een uitdaging om bij schaarste op de arbeidsmarkt de zachte factoren te laten prevaleren boven de harde factoren. Dit zeker als de selectiecommissie ook enkele mensen bevat die bovengemiddeld scoren op de harde factoren maar minder breed bedeeld zijn op de zachte factoren.
Wordt vervolgd.
Harm Hilgevoord
Deze column is onderdeel van een maandelijkse reeks op de website van Management Impact en is gebaseerd op het boek ‘De Bandbreedte’ van Harm Hilgevoord. Dit boek is te bestellen via www.hilgevoord.nl/de bandbreedte/