
Maar liefst 37 procent van de Nederlandse bedrijven verliest de strijd om talent. Dit blijkt uit onderzoek van Talmark en Mediatic onder 1.021 HR-verantwoordelijken. Van de ondervraagden zegt zestig procent het lastig te vinden om met de juiste kandidaten in contact te komen. Wanneer ze wel de juiste kandidaten over de vloer krijgen, heeft ruim een kwart van hen moeite om aan de eisen van sollicitanten te voldoen.
Extra’s bieden om sollicitanten aan bedrijf te binden
“Zowel de primaire als de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn van grote invloed op de keuze van werkzoekenden”, zegt Ricardo Risamasu, partner bij employer branding-bureau Talmark. 54 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun organisatie bereid is veel extra’s te bieden om talent aan zich te binden, maar ruim een kwart (27 procent) zegt dat ze eigenlijk niet meer kunnen voldoen aan de eisen die sollicitanten op het moment stellen. “In sommige branches is het tegenwoordig geen uitzondering meer om onbeperkt vrije dagen te krijgen, of als starter een auto van de zaak te rijden terwijl je fulltime op kantoor zit.”
Imago en toekomstperspectief van bedrijf belangrijk in keuze
Meerdere organisatie zeggen niet de juiste personen op gesprek te krijgen om de openstaande functies in het bedrijf te kunnen vervullen. “Talenten baseren hun sollicitatiekeuze op het imago van en bedrijf en het verwachte toekomstperspectief. Als je als organisatie niet cool of inhoudelijk sterk over komt, word je onaantrekkelijk bevonden en kijkt de sollicitant verder”, aldus Risamasu. “Vooral in het Westen van het land is het lastig voor organisaties. 64 procent van de HR-experts uit deze regio geeft aan niet de juiste sollicitanten aan te trekken. In het Oosten van het land hebben ze hier met 57 procent iets minder moeite mee, maar is het wel een issue.”
Weet waar je als bedrijf voor staat
Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de organisaties geen duidelijke boodschap heeft, waardoor het zelfs de HR-experts niet lukt om de identiteit van hun eigen organisatie in enkele zinnen op te noemen. Dennis Mensink, oprichter en directeur van contentmarketingbureau Mediatic: “Dit is een groot probleem. Als je zelf al niet kunt zeggen waar jouw organisatie voor staat, dan is het voor een sollicitant helemaal onmogelijk om dit te ontdekken. Je verliest de strijd als je als organisatie zegt bij jezelf te blijven, maar niet weet waar je zelf voor staat. Bepaal je eigen identiteit, treedt daarmee naar buiten en bepaal daarmee wat jij sollicitanten kunt en wilt bieden”.
Lees ook
War on talent is begonnen: wat zijn de meest gevraagde finance functies?
‘Consultant vult vaker personeelstekort op’