
‘Het enige constante in het leven is verandering’. Als op een beroepsgroep deze uitspraak van toepassing is, dan is het wel op die van de CFO. Dat blijkt het laatste onderzoek van McKinsey waaraan wereldwijd zo’n 500 CFO’s deelnamen.
Welk beeld heeft de CFO van zijn eigen rol en functie? Deze vraag werd voorgelegd aan de CFO’s. Daarnaast: welke type functionarissen rapporteert aan hem? En wat verwachten anderen (CEO’s, business managers enzovoorts) van de functie van de CFO? En: op welke wijze voegt de CFO waarde toe aan de onderneming?
Digitale activiteiten overzien
Het onderzoek kent een aantal opvallende uitkomsten. Het aantal verschillende functies dat rapporteert aan de CFO is gestegen van vier in 2016 naar zes in 2018. Ook is het aantal CFO’s dat zegt dat zij de digitale activiteiten van de onderneming kunnen overzien, verdubbeld. Veel CFO’s zeggen daarnaast dat van hen taken worden verwacht die relatief nieuw zijn terwijl zij zich ook moeten blijven bezighouden met traditionele taken als risicomanagement.
CFO moet de verandering in gang zetten
Uit het onderzoek komt een beeld naar voren dat de CFO een voortrekkersrol moet vervullen als het gaat om change management. Hij ziet zichzelf als de man (of vrouw) die de verandering in gang moet zetten: verzuiling in de organisatie aanpakken en staan voor een goede samenwerking om te kunnen slagen in een bredere rol.
Omarm nieuwe technologie
Ondertussen verwachten managers buiten de finance functie dat de CFO vooral waarde toevoegt aan de onderneming door traditionele finance taken uit te voeren en wordt nog niet altijd opgemerkt dat de rol van de CFO duidelijk aan het verschuiven is. Om dit probleem het hoofd te bieden, doet McKinsey de volgende aanbevelingen:
- Maak een duidelijke keus aan welke taken de CFO aandacht moet geven. Verzeker de finance afdeling er in ieder geval van dat deze meer en meer bijdraagt aan de strategie van de onderneming. Omarm en ontdek nieuwe technologieën en managementstijlen en verbeter met name IT-processen voordat andere afdelingen dat doen. Zet de finance afdeling dus goed op de kaart.
- Trek digitale ontwikkelingen naar de finance afdeling toe. Met name data-analytics is iets wat bij finance thuis hoort en zorg dus dat de afdeling eigenaar wordt van alles wat met sturen op data te maken heeft. Doe dat niet alleen maar zorg dat ook andere afdelingen dat zien en promoot successen die hiermee worden behaald.
- Werk aan talent management. CFO’s kunnen meer doen om financiele topics op de kaart te zetten door ook non-finance managers hierin te betrekken.
In onderstaande grafiek een beeld van de verschillende functiegebieden die rapporteren aan de CFO.
Interessant is dat CFO’s en managers buiten finance een verschillend idee hebben over waar CFO’s de meeste waarde toevoegen aan de onderneming. Onderstaande grafiek brengt duidelijk in beeld:
Lees ook:
Permanente educatie: werken aan vakbekwaamheid en beroepsontwikkeling
Finance moet transformeren om aan verwachtingen te blijven voldoen