
Galeries Lafayette, Chanel, H&M en Zara (Inditex) hebben een pact gesloten om hun uitstoot van broeikassen tot 2050 tot nul terug te brengen. Eerder nam de Franse president Macron het initiatief om de modehuizen aan te zetten doelen op te stellen in het kader van het klimaat.
Biodiversiteit herstellen en oceanen beschermen
Een groep grote modehuizen, warenhuizen en kledingketens heeft een pact gesloten om zich in te zetten voor het milieu. Onder andere Chanel, H&M, Zara-moeder Inditex, modeconcern Kering, sportmerk Nike en het Parijse warenhuis Galeries Lafayette willen hun uitstoot van broeikasgassen in 2050 naar nul hebben teruggebracht. Ook willen de bedrijven de biodiversiteit herstellen en de oceanen beschermen door minder plastic verpakkingsmateriaal te gebruiken.
Zorgen om bosbranden in Amazonegebied
De 32 bedrijven werden samengebracht door Kering-topman François-Henri Pinault. Die was in april door de Franse president Emmanuel Macron gevraagd om leidende bedrijven in de mode- en kledingbranche samen te brengen en praktische doelen te stellen om hun invloed op het milieu terug te brengen. De presentatie van het pact komt aan de vooravond van de G7-top in het Franse Biarritz. Daar staat het milieu hoog op de agenda. Eerder deze week uitten Macron en secretaris-generaal António Guterres van de Verenigde Naties al hun zorgen over bosbranden in het Amazonegebied.
Lees ook:
AIV: standaarden nodig voor financieel maken klimaateffecten
Jaarverslagen grote ondernemingen nog weinig concreet over klimaatimpact