• Nieuwsbrief
  • Opleidingen
    • Collegereeks Accountancy & Controlling
    • Collegereeks Risk & Compliance
    • Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
    • Collegereeks Controller als Business Partner
    • Collegereeks Data Driven Finance
    • Masterclass Essenties van Finance
    • Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
    • Leergang Financieel Leiderschap
  • Permanente Educatie
  • Whitepapers
  • Abonneren
  • Magazine
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact

Executive Finance

Inspireert. In finance en management.


  • Home

  • Coronacrisis

  • Management

  • Finance

  • ICT

  • Controlling

  • Accounting

  • Compliance
  • Corporate
    growth

  • Risicomanagement

  • Fiscaal

  • Vacatures
Je bent hier: Home » Algemeen » KPMG: exploitanten tolwegen lopen miljoenen mis

KPMG: exploitanten tolwegen lopen miljoenen mis

27 augustus 2019

Exploitanten van tolwegen lopen wereldwijd miljoenen aan inkomsten mis door een inefficiënte bedrijfsvoering, het gebruik van verouderde technologieën, onvolledige voertuiggegevens en gebrekkige wetgeving om het ontduiken van tolheffing tegen te gaan.

Minder dan 10% beschikt over een up-to-date systeem

Als gevolg hiervan missen toldiensten jaarlijks gemiddeld ruim € 7 miljoen aan inkomsten. Veel exploitanten maken gebruik van tolheffingssystemen die al meer dan vijf jaar oud zijn. Minder dan 10% beschikt over een systeem dat voorzien is van de laatste technologie.
Dit blijkt uit de Toll Benchmarking Study 2019 van KPMG  een internationaal onderzoek onder ruim zestig publieke en private aanbieders van toldiensten. Vooral de gebrekkige data over voertuigen zorgen voor inkomstenderving. Eén op drie exploitanten geeft aan dat dit de belangrijkste oorzaak is van het mislopen van inkomsten. En iets meer dan 30% wijt het weglekken van omzet aan gemis aan wetgeving om het ontduiken van tol tegen te gaan. Bijna 30% vindt bovendien dat de kosten die gemaakt moeten worden om tol te heffen veel te hoog zijn.

Heffing en weggebruik gaan drastisch veranderen

‘Ook bedrijven en overheidsdiensten hebben in toenemende mate te maken met de invloed van digitale en sociale veranderingen’, zegt Wesley Willemse, deskundige op het gebied van tolheffingsystemen bij KPMG.
Willemse: ‘Maar niet iedere exploitant onderkent de kansen die deze nieuwe werkelijkheid biedt. Terwijl de branche een essentieel onderdeel uitmaakt van het mobiliteitsecosysteem en een belangrijke rol speelt in het financieren, aanbieden en beheersen van de weginfrastructuur. Voor een meerderheid is het dan ook de vraag hoe hun rol er met alle op handen zijnde veranderingen in de toekomst uitziet. Vaststaat dat het weggebruik en de wijze van tol innen drastisch gaan veranderen. De komst van de zelfrijdende auto kan er voor zorgen dat wegen veel efficiënter gebruikt gaan worden. Aan de andere kant zou meer verkeerscongestie kunnen ontstaan als gevolg van het feit dat deze voertuigen het netwerk bezet houden in afwachting van een nieuwe bestemming. Het is dan ook niet ondenkbaar dat regionale autoriteiten in de toekomst steeds meer gaan bepalen wie toegang krijgt tot het wegennetwerk. Voor de exploitanten van tolwegen ligt hier duidelijk een nieuwe toekomst.’

Grote kostenverschillen

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat er grote verschillen bestaan tussen de verschillende exploitanten in de kosten die zij maken om de tol te kunnen innen en de winstgevendheid die zij realiseren.
Willemse: ‘Exploitanten die het best presteren realiseren een winstmarge van 97%, bij de minst presterende tolheffers is dit 53%. En private tolheffers realiseren aanzienlijk hogere winstmarges dan publieke exploitanten. Bij de private tolheffers is de gemiddelde winstmarge 92%, bij de publieke tolheffers 79%. Bovendien bestaan er grote verschillen in de kosten die gemaakt worden om de tol te innen. Zo is de beste exploitant niet meer dan € 0,08 kwijt aan iedere transactie en maakt de slechtste € 0,90 aan kosten. Gemiddeld is een toldienst € 0,32 kwijt per transactie. De technologie die de toldiensten gebruiken is bovendien van grote invloed op hun effectiviteit. Exploitanten die gebruik maken van elektronische tolheffing met gebruik van een kastje zijn gemiddeld € 0,19 kwijt aan kosten, bij videotolheffing waarbij gebruik wordt gemaakt van herkenning van het kenteken, is dit € 0,34. Het manueel en contant ophalen van tol is het meest arbeidsintensief en kent dan ook de hoogste kosten, € 0,44 per transactie.’

Overheidsbeleid blokkeert innovatie

Toldiensten die mee willen blijven doen zullen volgens Willemse fors moeten investeren in nieuwe technologie. Willemse: ‘Exploitanten die goed scoren op het gebied van effectiviteit en winstgevendheid gebruiken state-of-the-art systemen en upgraden deze systemen tenminste iedere vijf jaar. Zij zijn zich ervan bewust dat innovatie zorgt voor de noodzakelijke efficiency, aanzienlijke kostenbesparingen oplevert en garant staat voor duurzame omzetgroei.
Daarnaast zijn zij doordrongen van het feit dat de behoeften van klanten veranderen, zoals het gemak van online of mobiel betalen. Een op de vier exploitanten geeft echter aan dat de noodzakelijke innovatie wordt geblokkeerd door wetgeving en overheidsbeleid. Voor overheidsdiensten komt dit wellicht niet als een verrassing. Veel van deze exploitanten hebben nauwelijks ruimte om te investeren en worden in het algemeen geconfronteerd met zeer onrealistische verwachtingen als het gaat om het rendement van de investeringen.’

Lees ook:
KPMG: Economische en politieke onrust tempert investeringen in startups
KPMG: Gebruik algoritmes vraagt om regulering 

 

Categorie: Algemeen Tags: Finance & Control, KPMGDossier: Finance

« Vorige
Volgende »

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA
Refresh

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Het beste van 2020

Best gelezen

  • In 2021 zijn wij ‘on top of our game’ voor financials
  • “Uit data kun je een concurrentievoordeel halen”
  • Sander Klous Wat zegt u nu?Data driven finance: Leren financials om te vertrouwen op een algoritme?
  • Van Welie, CFO van Warner Music Benelux: “Ook finance moet zich gewoonweg bewijzen” 
  • Duurzaam risicoleiderschap: kansen en risico’s van klimaatverandering

Alles over Finance Director, KPMG

  • ‘Ondernemingen erkennen klimaatverandering steeds meer als financieel risico’ (23 nov)
  • ‘Durfkapitalisten blijven ondanks crisis investeren in start-ups’ (23 okt)
  • Accountants beboeten medewerkers voor niet naleven regels (6 okt)
  • ‘KPMG zette justitie op spoor onderzoek scheepsbouwer IHC’ (1 okt)
  • COVID-19 veroorzaakt een van de grootste stijgingen in technologie-investeringen (23 sep)

Hét e-learning platform voor financieel professionals

Volg ons op social media
  • Twitter
  • LinkedIn

Topjobs

Agenda

Collegereeks Accountancy & Controlling
Start 25 januari 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Risk & Compliance
Start 9 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
Start 11 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Controller als Business Partner
Start 22 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Data Driven Finance
Start 23 maart 2021 – locatie: volgt binnenkort

Masterclass Essenties van Finance
6 & 13 april 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
25 & 26 mei 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Leergang Financieel Leiderschap
Start 31 mei  2021 – Nyenrode, Breukelen

Nationale Controllersdag
12 oktober 2021 – De Rijtuigenloods, Amersfoort

Vacatures

Meer partnernieuws »

Direct naar

  • Nieuws
  • Educatie
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Partner of Choice

Kennis

  • Accounting
  • Compliance/ Integriteit
  • Consolidatie
  • Controlling
  • Corporate growth
  • Finance
  • Fiscaal
  • Management
  • Risicomanagement
  • Treasury

Executive Finance

  • Abonneren
  • Shop
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Publicatievoorwaarden
  • Privacy en cookies

Categorieën

  • Nieuws
  • Inspiratie
  • Educatie
  • Branded content
  • Whitepapers