
De wereldwijde dealwaarde bereikte in 2018 het op een na hoogste niveau sinds de financiële crisis van 2008, vooral dankzij de sterke mondiale vraag naar assets vanuit zowel private equity-partijen als bedrijven. Maar het aantal succesvolle deals – deals die een significante waarde creëren ten opzichte van de overnameprijs – laten een daling zien.
“In ons internationale onderzoek Creating value beyond the deal: private equity, onderzochten we welke factoren bijdragen aan waardecreatie”, zegt Remco van Daal van PwC. “We vroegen honderd senior executives van private equity-bedrijven wereldwijd naar hun ervaringen. Hieruit blijkt dat kosten besparen niet meer genoeg is om rendement te realiseren in de huidige lastige marktomstandigheden, hoewel de investeringscapaciteit van private equity-partijen groter is dan ooit.”
Dit zijn vier onderwerpen die volgens het PwC-onderzoek het verschil kunnen maken voor M&A:
1. Verhoging van omzet
74 procent van de deals die waarde creëerden, liet ook een omzetverhoging zien. Toch kreeg deze factor voor waardecreatie vaak minder aandacht dan kostenbesparingen.
2. Heldere strategie
80 procent van de deals waarbij waardecreatie op een geformaliseerde manier werd benaderd, leidde tot een substantieel rendement.
3. Cultuur en talent
57 procent van de private equity-dealmakers gaf aan dat cultuurkwesties waardecreatie in de weg stonden.
4. Exitstrategie
91 procent van de dealmakers die aangaven dat hun verkoop waarde creëerde, hanteerde een geformaliseerde methode voor hun exitproces.
Eerder prioriteit
“Uit ons onderzoek kwam naar voren dat dealmakers eerder prioriteit zouden geven aan waardecreatie als ze hun deal zouden kunnen overdoen”, aldus Van Daal. “Ook het Human Capital-beleid en het behoud van klanten en medewerkers zouden zij eerder aandacht willen geven. Op de vraag wat niet meteen de hoogste prioriteit had moeten hebben, noemden de ondervraagden de herpositionering in de markt en het aanpakken van het bedrijfsmodel. ”