• Nieuwsbrief
  • Opleidingen
    • Collegereeks Accountancy & Controlling
    • Collegereeks Risk & Compliance
    • Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
    • Collegereeks Controller als Business Partner
    • Collegereeks Data Driven Finance
    • Masterclass Essenties van Finance
    • Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
    • Leergang Financieel Leiderschap
  • Permanente Educatie
  • Whitepapers
  • Abonneren
  • Magazine
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact

Executive Finance

Inspireert. In finance en management.


  • Home

  • Coronacrisis

  • Management

  • Finance

  • ICT

  • Controlling

  • Accounting

  • Compliance
  • Corporate
    growth

  • Risicomanagement

  • Fiscaal

  • Vacatures
Je bent hier: Home » Nieuws » Klanten laten facturen vaker liggen door coronacrisis-gerelateerde cashflowproblemen

Klanten laten facturen vaker liggen door coronacrisis-gerelateerde cashflowproblemen

27 augustus 2020

Het percentage klanten dat facturen niet betaalt vanwege cashflowproblemen, is door de coronacrisis meer dan verdubbeld. Begin februari ging het om één op de drie klanten. Momenteel laat bijna driekwart (72 procent) facturen liggen, omdat hun eigen cashflow niet op orde is. Finance professionals zouden hier hun handen vol aan moeten hebben, maar slechts 39 procent van hen zoekt persoonlijk contact met de klant om facturen betaald te krijgen. In andere gevallen worden klanten overgedragen aan een incassobureau (24 procent), maakt de organisatie gebruik van factoring (23 procent) of wordt er periodiek betaald door klanten (33 procent). Dit blijkt uit de FinTech Barometer 2020, het onderzoek dat fintech-bedrijf Onguard jaarlijks onder ruim driehonderd finance professionals uitvoert.

Meer weten over e-facturatie?
Volg de e-learning!

Bewustwording bij finance professional

In bijna alle organisaties (negentig procent) zijn finance professionals druk bezig met de digitale transformatie. Door de coronacrisis is deze bij drie op de vijf (58 procent) in een stroomversnelling geraakt. Toch maakt ruim de helft (57 procent) van de organisaties nog dagelijks gebruik van programma’s als Excel en Numbers voor hun debiteurenbeheer.

Slechts 29 procent gebruikt speciale credit management software voor het automatiseren van hun debiteurenbeheer. De rest zet hiervoor het ERP-systeem in. Bijna de helft van de finance professionals (45 procent) is er tijdens de coronacrisis achter gekomen dat de organisatie specialistische software mist om goed samen te kunnen werken.

Wereld vraagt om persoonlijk contact

Marieke Saeij, CEO van Onguard: “Het is opvallend dat nog niet eens de helft van de finance professionals contact zoekt met klanten die openstaande facturen te laat of helemaal niet betalen. Zeker omdat het hebben van cashflowproblemen de voornaamste reden is dat klanten facturen laten liggen. De huidige situatie in de wereld vraagt om persoonlijk contact met klanten, maar regelmatig lukt dat niet vanwege tijdgebrek.”

Een efficiënt en geautomatiseerd debiteurenproces is volgen Saeij zeer welkom. “We zien dat de behoefte, zeker vanwege de coronacrisis, aan specialistische software toeneemt. Wanneer software repeterende taken overneemt, heeft de finance professional namelijk meer ruimte om bij uitblijvende betalingen direct contact te zoeken met de klant en maatwerk te leveren. Mogelijk blijft betaling uit doordat bijvoorbeeld het inkoopnummer niet is vermeld of is het noodzakelijk afspraken te maken over een betalingsregeling. Hierdoor voelt een klant zich begrepen en is de kans op uiteindelijke betaling veel groter. Begrip en empathie richting de klant is, ook als een klant een factuur laat liggen, ontzettend belangrijk voor de klantrelatie.”

Volg Executive Finance op LinkedIn!


Categorie: Nieuws Tags: cashflow, coronacrisis, digitale transformatie, facturatie, FinTech Barometer, Onguard

« Vorige
Volgende »

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA
Refresh

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Het beste van 2020

Best gelezen

  • In 2021 zijn wij ‘on top of our game’ voor financials
  • “Uit data kun je een concurrentievoordeel halen”
  • Sander Klous Wat zegt u nu?Data driven finance: Leren financials om te vertrouwen op een algoritme?
  • Van Welie, CFO van Warner Music Benelux: “Ook finance moet zich gewoonweg bewijzen” 
  • Duurzaam risicoleiderschap: kansen en risico’s van klimaatverandering

Alles over FinTech Barometer

  • Voor finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering meerjarenplan (2 jun)

Hét e-learning platform voor financieel professionals

Volg ons op social media
  • Twitter
  • LinkedIn

Topjobs

Agenda

Collegereeks Accountancy & Controlling
Start 25 januari 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Risk & Compliance
Start 9 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
Start 11 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Controller als Business Partner
Start 22 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Data Driven Finance
Start 23 maart 2021 – locatie: volgt binnenkort

Masterclass Essenties van Finance
6 & 13 april 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
25 & 26 mei 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Leergang Financieel Leiderschap
Start 31 mei  2021 – Nyenrode, Breukelen

Nationale Controllersdag
12 oktober 2021 – De Rijtuigenloods, Amersfoort

Vacatures

Meer partnernieuws »

Direct naar

  • Nieuws
  • Educatie
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Partner of Choice

Kennis

  • Accounting
  • Compliance/ Integriteit
  • Consolidatie
  • Controlling
  • Corporate growth
  • Finance
  • Fiscaal
  • Management
  • Risicomanagement
  • Treasury

Executive Finance

  • Abonneren
  • Shop
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Publicatievoorwaarden
  • Privacy en cookies

Categorieën

  • Nieuws
  • Inspiratie
  • Educatie
  • Branded content
  • Whitepapers