• Nieuwsbrief
  • Opleidingen
    • Collegereeks Accountancy & Controlling
    • Collegereeks Risk & Compliance
    • Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
    • Collegereeks Controller als Business Partner
    • Collegereeks Data Driven Finance
    • Masterclass Essenties van Finance
    • Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
    • Leergang Financieel Leiderschap
  • Permanente Educatie
  • Whitepapers
  • Abonneren
  • Magazine
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact

Executive Finance

Inspireert. In finance en management.


  • Home

  • Coronacrisis

  • Management

  • Finance

  • ICT

  • Controlling

  • Accounting

  • Compliance
  • Corporate
    growth

  • Risicomanagement

  • Fiscaal

  • Vacatures
Je bent hier: Home » Nieuws » Risico’s: Timmer het niet dicht

Risico’s: Timmer het niet dicht

25 september 2020 door Frank van den Heuvel

Nederlanders zijn een behoudend volkje. Wij houden niet zo van risico’s nemen. Uit Europees onderzoek blijkt dat Nederlanders zich meer dan gemiddeld verzekeren. Blijkbaar voelt het goed om risico’s zoveel mogelijk af te dekken. Dat doen we niet alleen privé, maar ook zakelijk. Het liefst willen we alle risico’s uitbannen. De vraag is of dat het meest verstandige is.

Meer weten over risicomanagement?
Meld u aan voor de collegereeks Risk & Compliance

Van oud…

Kort gezegd komt ‘oud’ risicomanagement neer op het identificeren van risico’s, ze op waarde schatten en bepalen hoe daartegenop te treden. Heel goed, vooral doen. Alleen ligt bij veel organisaties de focus vooral op het voorkomen van fouten door het nemen van beheersmaatregelen. Daar stuurt het management ook op. Te snel wordt de vertaling naar het procesdenken gemaakt, zonder goed na te denken over risicoperceptie en risicohouding wordt op de inhoud gezocht om fouten te voorkomen. Kpi’s, procedures, richtlijnen en protocollen spelen een steeds grotere rol en dan verwordt risicomanagement tot het ‘afvinken van lijstjes’. Men is bang om fouten te maken. Dat zorgt ervoor dat er een rem op de organisatie komt en er niet doorontwikkeld wordt vanuit een strategie.

…naar nieuw

Ondernemen is vooruitzien. Onzekerheden en risico’s horen erbij, dat moet je als organisatie accepteren. Wie autorijdt, heeft ook niet de garantie dat hij nooit schade zal rijden. Dus weg met alle risico’s dichttimmeren, dat leidt alleen maar tot schijnzekerheid. Op naar ‘nieuw’ risicomanagement. Dat vraagt om een gedragsverandering van het management, namelijk meer vanuit onzekerheid sturing geven.

  • Focus op de missie van de organisatie. Het gaat niet sec om risicomanagement, maar om de verbinding met de organisatiedoelstellingen, cultuur en structuur in een dynamische veranderlijke omgeving.
  • Probeer niet alles te voorspellen en te voorkomen, weeg af wat acceptabel is.
  • Fouten maken mag, er moet juist worden geleerd van fouten.
  • Verklein de gevolgen van de risico’s die zich voordoen. Doe aan impactreductie.
  • Realiseer je dat risico’s ook kansen met zich meebrengen.

Niet óf, maar én

Natuurlijk kan nieuw niet zonder oud. Ook in nieuw risicomanagement is het risicoproces een rots in de branding. Met een goed risicobeleid kunnen ondernemingen nu eenmaal beter anticiperen op mogelijke risico’s. Alleen gaat het nu veel meer over de balans tussen inhoud en risicohouding. De controller kan hier als verbinder, bewustmaker en mindsetveranderaar een mooie rol spelen. Dirigent Jaap van Zweden zei eens: ‘Het grootste risico dat je kunt nemen is geen risico nemen.’ En zo is het!

Auteur: Frank van den Heuvel, Finance professional bij Hofmeier

Collegereeks Risk & Compliance

Categorie: Inspiratie, Nieuws Tags: risicomanagementDossier: Risicomanagement

« Vorige
Volgende »

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA
Refresh

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Het beste van 2020

Best gelezen

  • In 2021 zijn wij ‘on top of our game’ voor financials
  • “Uit data kun je een concurrentievoordeel halen”
  • Sander Klous Wat zegt u nu?Data driven finance: Leren financials om te vertrouwen op een algoritme?
  • Van Welie, CFO van Warner Music Benelux: “Ook finance moet zich gewoonweg bewijzen” 
  • Duurzaam risicoleiderschap: kansen en risico’s van klimaatverandering

Alles over risicomanagement

  • Meer digitale vaardigheden nodig voor bestrijding financiële fraude (11 jan)
  • Martin van Staveren Risicomanagementrisico's risicoHet einde van de risicomanager (7 jan)
  • Duurzaam risicoleiderschap: kansen en risico’s van klimaatverandering (29 dec)
  • 7 do’s en dont’s van integriteitsmanagement (21 dec)
  • Integriteitsmanagement: Soft controls zijn doorslaggevend (17 dec)

Hét e-learning platform voor financieel professionals

Volg ons op social media
  • Twitter
  • LinkedIn

Topjobs

Agenda

Collegereeks Accountancy & Controlling
Start 25 januari 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Risk & Compliance
Start 9 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
Start 11 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Controller als Business Partner
Start 22 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Data Driven Finance
Start 23 maart 2021 – locatie: volgt binnenkort

Masterclass Essenties van Finance
6 & 13 april 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
25 & 26 mei 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Leergang Financieel Leiderschap
Start 31 mei  2021 – Nyenrode, Breukelen

Nationale Controllersdag
12 oktober 2021 – De Rijtuigenloods, Amersfoort

Vacatures

Meer partnernieuws »

Direct naar

  • Nieuws
  • Educatie
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Partner of Choice

Kennis

  • Accounting
  • Compliance/ Integriteit
  • Consolidatie
  • Controlling
  • Corporate growth
  • Finance
  • Fiscaal
  • Management
  • Risicomanagement
  • Treasury

Executive Finance

  • Abonneren
  • Shop
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Publicatievoorwaarden
  • Privacy en cookies

Categorieën

  • Nieuws
  • Inspiratie
  • Educatie
  • Branded content
  • Whitepapers