• Nieuwsbrief
  • Opleidingen
    • Collegereeks Risk & Compliance
    • Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
    • Collegereeks Controller als Business Partner
    • Collegereeks Accountancy & Controlling
    • Collegereeks Data Driven Finance
    • Masterclass Essenties van Finance
    • Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
    • Leergang Financieel Leiderschap
    • Business for Finance
  • Permanente Educatie
  • Whitepapers
  • Abonneren
  • Magazine
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact

Executive Finance

Inspireert. In finance en management.


  • Home

  • Coronacrisis

  • Management

  • Finance

  • ICT

  • Controlling

  • Accounting

  • Compliance
  • Corporate
    growth

  • Risicomanagement

  • Fiscaal

  • Vacatures
Je bent hier: Home » Nieuws » Overtuig met uw grootste financiële mop

Overtuig met uw grootste financiële mop

29 oktober 2020

Stel: u luistert naar een verhaal van uw collega. Deze opent de PowerPoint, begint met het verhaal en vertelt direct de belangrijkste informatie. Fijn toch? Jammer alleen dat er daarna nog een heel verhaal volgt. Dat verhaal is blijkbaar heel belangrijk om de impact van de cijfers te snappen, maar uw aandacht is allang weg. Dat kan ook anders.

De samenvatting aan het begin

Bij veel anekdotes over het bouwen van speeches valt op dat ze beginnen met de clou. Dit gebeurt al direct bij de aankondiging. Neem bijvoorbeeld een verhaal bij het afscheid van een collega. Zo start een spreker met ‘Frederique is heel precies, maar soms ook iets te precies. Zo heeft zo ooit nog ….’ In plaats van mensen mee te nemen in het verhaal, gebruikt de spreker de clou als opening. Weg spanning. En dat terwijl spanning essentieel is voor een goed verhaal!

Structuur: praktisch, maar niet interessant

Waarom doen zoveel mensen dit? Vooral gestructureerde en drukke professionals blijken dit vaak te doen. De oorzaak zit hem in het schrijfproces! Gestructureerde mensen beginnen vaak met een basisstructuur voor hun verhaal, verzamelen daarna de onderwerpen waar ze het over willen hebben en werken deze vervolgens uit. Snel, doelgericht, maar helaas niet altijd interessant om naar te luisteren.

Vind de clou

Dan maar weg met alle structuur? Niet direct, want met één simpele techniek bewaart u uw efficiënte proces en maakt u tegelijkertijd uw verhaal wél spannend. Hier komt het:

  • Werk uw anekdote uit zoals u normaalgesproken zou doen.
  • Ga vervolgens op zoek naar de clou. Tip: Vaak vindt u deze in de tweede zin.
  • Verplaats deze dan naar het einde van uw verhaal en kijk eens wat het doet met uw verhaal en uw publiek.

Nog een voordeel? U hebt meteen een goed slot dat blijft hangen. Win-win dus.

Brugzinnen

Terug naar dat verhaal van uw collega. Als de analyse belangrijk is om de essentie van de cijfers te doorgronden dan doet u er beter aan om op een vergelijkbare manier uw verhaal op te bouwen. Benadruk daarbij regelmatig dat dit belangrijk is maar dat zodadelijk duidelijk zal worden waarom dit zo belangrijk is. Het gebruik van ‘brugzinnen’ is daarbij essentieel. U herkent deze zinnen nog wel uit de tijd in de collegebanken. Zinnen als ‘hier gaat het om’, ‘de volgende drie punten zijn belangrijk’ en natuurlijk de klassieker ‘dit komt in de toets’. Steeds leiden dit soort woorden en zinnen tot het naarstig neerpennen door de oplettende student. Zo ging dat toen, zo gaat dat nu nog steeds. Leg een korte pauze na zo’n zin en u vergroot de impact nog meer.

Langzaam maar zeker werkt u hiermee naar de clou van uw analyse. En het leuke is, wanneer u deze technieken beheerst, kost het nauwelijks extra tijd om dit effect te realiseren.

Auteur: Job ten Bosch, managing director van Debatrix (job.tenbosch@debatrix.com)

Volg Executive Finance op LinkedIn!


Categorie: Inspiratie, Nieuws Tags: crisiscommunicatie, finance, Job ten Bosch

« Vorige
Volgende »

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA
Refresh

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Het beste van 2020

Best gelezen

  • “In crisissituaties moet je niet alleen op platte cijfers sturen”
  • Martin van Rooijen: “Er hoeft geen nieuw pensioenstelsel te komen”
  • In 2021 zijn wij ‘on top of our game’ voor financials
  • “Uit data kun je een concurrentievoordeel halen”
  • Sander Klous Wat zegt u nu?Data driven finance: Leren financials om te vertrouwen op een algoritme?

Alles over communicatie

  • Maak oogcontact tijdens uw speech (26 nov)
  • Sneller antwoord op uw vraag met deze technieken (1 okt)
  • Fouten: toegeven of niet? (28 aug)
  • Hoe kan strategische communicatie de bedrijfscyclus versterken? (5 apr)
  • Value Based ManagementHoe woorden onze communicatie beïnvloeden (25 aug)

Hét e-learning platform voor financieel professionals

Volg ons op social media
  • Twitter
  • LinkedIn

Topjobs

Agenda

Collegereeks Risk & Compliance
Start 9 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
Start 11 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Controller als Business Partner
Start 22 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Accountancy & Controlling
Start 22 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Data Driven Finance
Start 23 maart 2021 – Utrecht

Masterclass Essenties van Finance
6 & 13 april 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
25 & 26 mei 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Leergang Financieel Leiderschap
Start 31 mei  2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Business for Finance
Start 1 juni 2021 – (locatie is spoedig bekend)

Nationale Controllersdag
7 oktober 2021 – De Rijtuigenloods, Amersfoort

Vacatures

Meer partnernieuws »

Direct naar

  • Nieuws
  • Educatie
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Partner of Choice

Kennis

  • Accounting
  • Compliance/ Integriteit
  • Consolidatie
  • Controlling
  • Corporate growth
  • Finance
  • Fiscaal
  • Management
  • Risicomanagement
  • Treasury

Executive Finance

  • Abonneren
  • Shop
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Publicatievoorwaarden
  • Privacy en cookies

Categorieën

  • Nieuws
  • Inspiratie
  • Educatie
  • Branded content
  • Whitepapers