• Nieuwsbrief
  • Opleidingen
    • Collegereeks Accountancy & Controlling
    • Collegereeks Risk & Compliance
    • Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
    • Collegereeks Controller als Business Partner
    • Collegereeks Data Driven Finance
    • Masterclass Essenties van Finance
    • Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
    • Leergang Financieel Leiderschap
  • Permanente Educatie
  • Whitepapers
  • Abonneren
  • Magazine
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact

Executive Finance

Inspireert. In finance en management.


  • Home

  • Coronacrisis

  • Management

  • Finance

  • ICT

  • Controlling

  • Accounting

  • Compliance
  • Corporate
    growth

  • Risicomanagement

  • Fiscaal

  • Vacatures
Je bent hier: Home » Nieuws » ‘Ondernemingen erkennen klimaatverandering steeds meer als financieel risico’

‘Ondernemingen erkennen klimaatverandering steeds meer als financieel risico’

23 november 2020

’s Werelds grootste ondernemingen erkennen in hun verslaglegging de klimaatverandering in toenemende mate als een financieel risico. De diepgang en de kwaliteit van de informatie over de klimaatgerelateerde risico’s in de verslaggeving kan overigens aanzienlijk worden verbeterd. Vooral bedrijven in Frankrijk, Japan en de Verenigde Staten geven inzicht in de financiële risico’s die zij als gevolg van de klimaatverandering lopen.

Dit blijkt uit het onderzoek Towards Net Zero van KPMG, een internationale analyse van de mate waarin de 250 grootste bedrijven in de wereld (G250) in hun verslaglegging aandacht besteden aan de financiële risico’s van de klimaatverandering.

>> Lees ook: Beleggersgroep wil inzage kosten grote bedrijven rond klimaat

Olie- en gasindustrie lijstaanvoerder

Bijna 60 procent van de grootste bedrijven in de wereld geeft op dit moment inzicht in die financiële risico’s. Voor grote Duitse en Chinese bedrijven is dit overigens minder dan de helft. Qua sectoren voert de olie- en gasindustrie de ranglijst aan. Ruim 80 procent van de bedrijven in die sector rapporteert over de klimaatgerelateerde financiële risico’s, gevolgd door de detailhandel (70 procent), technologie, media en telecommunicatie (60 procent) en de financiële dienstverlening (57 procent).

De wijze waarop de bedrijven dat doen verschilt aanzienlijk. Iets meer dan 30 procent kent een paragraaf over klimaatgerelateerde risico’s in het primaire financiële verslag of publiceert een afzonderlijk klimaatrisicorapport. Iets meer dan 20 procent geeft een scenario-analyse van de klimaatrisico’s conform de aanbevelingen van de Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD).

Grote verandering

“Hoewel de verslaglegging over de financïele klimaatgerelateerde risico’s die de bedrijven lopen aanzienlijk beter moet, zie ik wel een lichtpunt”, zegt Wim Bartels, partner bij KPMG Sustainability en lid van de TCFD. Bartels: “Zakelijke informatieverschaffing over financiële klimaatgerelateerde risico’s, zoals we die momenteel kennen, bestond vijf jaar geleden in beperkte mate. Vijf jaar geleden rapporteerde zo’n tacht procent van de bedrijven in de wereld over hun CO2-uitstoot. Maar geen enkel bedrijf erkende dat de klimaatverandering een financieel risico voor het bedrijf vormde. Destijds was de visie die in de verslaggeving werd gepresenteerd veelal van ‘binnen naar buiten’ in plaats van ‘van buiten naar binnen’. Bedrijven maakten de impact van het bedrijf op klimaatverandering bekend, maar niet de impact van klimaatverandering op het bedrijf. Sindsdien is er een grote verandering opgetreden.”

“Tegenwoordig loopt een bedrijf dat niet erkent dat klimaatverandering het resultaat kan beïnvloeden grote risico’s. Stakeholders zullen een dergelijk gebrek beschouwen als een ernstige omissie in de verslaggeving. Het is al met al dus heel bemoedigend dat in een relatief kort tijdsbestek meer dan de helft van de grootste bedrijven de financiële risico’s nu publiekelijk erkent. En bijna de helft van de bedrijven heeft het bestuur verantwoordelijk gemaakt voor het inzichtelijk maken van de risico’s en het risicobeheer. Toch zijn de stappen die gezet zijn niet overal gelijk en zijn er grote verschillen in de kwaliteit van de verslaglegging tussen landen en sectoren.”

Aan de slag met een circulair businessmodel?
Volg de e-learning!

Naar ‘net zero’ CO2-uitstoot

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat bijna 20 twintg van de G250 de doelstelling heeft geformuleerd om ‘net zero’ te realiseren, het niet langer uitstoten van broeikasgassen. Duitse bedrijven lopen hierbij voorop. Ruim 75 procent heeft een net zero doelstelling geformuleerd, gevolgd door Franse bedrijven (44 procent) en Japanse ondernemingen (25 procent). In de industriesectoren komt de ‘nuldoelstelling’ het meest voor bij grote bedrijven in de technologie-, media- en telecommunicatie- (30 procent) en auto-industrie (29 procent).

Bartels: “Het is goed te constateren dat steeds meer grote bedrijven een dergelijke doelstelling kennen. Toch moet hier wel een kanttekening bij gemaakt worden. Bedrijven kunnen nu een nuldoelstelling formuleren en vervolgens hun bedrijfsvoering normaal voortzetten in de veronderstelling dat er over dertig jaar technologie zal zijn om alle emissies op te vangen en op te slaan. Op deze manier zal de opwarming van de aarde niet stoppen. Bedrijven die de transitie naar een netto nul uitstoot serieus nemen, zullen strategieën voor decarbonisatie moeten ontwikkelen en implementeren. Strategieën die de CO2-uitstoot direct verminderen en er ook voor zorgen dat dit op een duurzame manier gebeurt totdat het uiteindelijke doel van net zero is bereikt.”

Volg Executive Finance op LinkedIn!


Categorie: Nieuws Tags: financieel risico, klimaatverandering, KPMG, Towards Net ZeroDossier: Accounting

« Vorige
Volgende »

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CAPTCHA
Refresh

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Het beste van 2020

Best gelezen

  • In 2021 zijn wij ‘on top of our game’ voor financials
  • “Uit data kun je een concurrentievoordeel halen”
  • Sander Klous Wat zegt u nu?Data driven finance: Leren financials om te vertrouwen op een algoritme?
  • Van Welie, CFO van Warner Music Benelux: “Ook finance moet zich gewoonweg bewijzen” 
  • Duurzaam risicoleiderschap: kansen en risico’s van klimaatverandering

Alles over klimaatverandering

  • Beleggersgroep wil inzage kosten grote bedrijven rond klimaat (17 nov)
  • Nederlandse online top over klimaatoplossingen in januari 2021 (22 mei)
  • Financiële sector loopt risico miljarden te verliezen bij negeren klimaatverandering (2 mrt)
  • Nederlandse bedrijven financierden jarenlang klimaatscepticus (25 feb)
  • Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants vraagt aandacht voor klimaatbeleid (23 jan)

Hét e-learning platform voor financieel professionals

Volg ons op social media
  • Twitter
  • LinkedIn

Topjobs

Agenda

Collegereeks Accountancy & Controlling
Start 25 januari 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Risk & Compliance
Start 9 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Turnaround Management & Restructuring
Start 11 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Controller als Business Partner
Start 22 maart 2021 – Nyenrode, Breukelen

Collegereeks Data Driven Finance
Start 23 maart 2021 – locatie: volgt binnenkort

Masterclass Essenties van Finance
6 & 13 april 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Masterclass Bestuurdersaansprakelijkheid in Finance
25 & 26 mei 2021 – Bilderberg Hotel, Garderen

Leergang Financieel Leiderschap
Start 31 mei  2021 – Nyenrode, Breukelen

Nationale Controllersdag
12 oktober 2021 – De Rijtuigenloods, Amersfoort

Vacatures

Meer partnernieuws »

Direct naar

  • Nieuws
  • Educatie
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Partner of Choice

Kennis

  • Accounting
  • Compliance/ Integriteit
  • Consolidatie
  • Controlling
  • Corporate growth
  • Finance
  • Fiscaal
  • Management
  • Risicomanagement
  • Treasury

Executive Finance

  • Abonneren
  • Shop
  • Adverteren
  • Colofon
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Publicatievoorwaarden
  • Privacy en cookies

Categorieën

  • Nieuws
  • Inspiratie
  • Educatie
  • Branded content
  • Whitepapers